fbpx

„Сега“: Как околовръстното мина през сърцето на Варна

Автор: Диян Божидаров, „Сега“

Скоро не е имало тема, която толкова много вълнува варненци, както строителството на новото трасе от булевард “Васил Левски”. В последните месеци социалните мрежи се превърнаха в арена на страсти, достигнали истерия малко преди отварянето му за движение.
Цялата тази енергия дойде късно и по адрес на проблеми, които още утре ще бъдат забравени. Единственият смислен дебат е трябваше ли околовръстен път да мине през сърцето на града. Няма нужда вече от дилеми – трасето е факт, през него транзитно фучат автомобили.

Важните вътрешни булеварди на града са 5-6, един от тях е “Васил Левски”. Построен е на една трета през социализма. В ОУП фигурира цял като градска магистрала от втори клас. Планът бе приет през 2012 г, а разчертаването и обмислянето му стартира през 1999 г. Градска магистрала означава точно това, което е булевардът в момента – широко корито, което с рев поглъща и изплюва автомобилите; няма светофари, пешеходни пътеки, цели се бързина; контакт с околния свят се осъществява само чрез локални отсечки, колкото да захранят бетонния търбух. Нито един глас в целия 13-годишен период не постави ребром въпроса за този тип артерия – следва ли да се прокарва сред гъстонаселени квартали, край молове, училища, стадион и улици. Още повече при илюзорната перспектива за истинския околовръстен път. И при факта, че концепциите за добра градска среда бързо се променят на прага на XXI век.

Но дискусията следваше да почива върху по-фундаментална тема – какъв град трябва да бъде Варна – по-зелен, тих, повече свързан в частите на жилищните райони, с насърчаване на екологичното придвижване; или пък разчитащ на традиционните индустриални достижения – автомобили, бензин, бързи трасета и т.н. Няма универсални решения, въпросът опира до политически избор – при първия вариант се дава приоритет на обществения транспорт, пешеходците, създават се някои неудобства за автомобилите; при втория те получават предимство. Градът нито прояви интерес към подобна дискусия, нито бе дорасъл да я проведе (и все още не е, подобно на останалите). През 2007 г. като зам.-кмет за кратко се появи морският специалист Свилен Крайчев. Макар да разбира от вода, той предложи да се мисли за създаването на наземна моторелса – екологично градоустройство. Политици, еколози, урбанисти и журналисти посрещнаха идеята с ирония (скъпо, далечно, екзотично…). В следващите години Варна изсипа стотици милиони левове за асфалт, а тъй близкият и неекзотичен градски транспорт не се подобри осезаемо.

При първия вариант нищо днес с бул. “Васил Левски” не е наред. При втория – на този етап, преди да видим ще има ли “ремонти на ремонта”, всичко е наред. Липсата на дискусия предреши избора. През 2007 г. бял свят видя и техническият проект за булеварда.

 

В днешно време: от ГЕРБ за ГЕРБ

 

През лятото на 2017 г. премиерът Борисов се чуди – какво благо да излее върху варненци. “За Бургас направихме доста неща, ред е на Варна” – в този дух се изказва той на правителствено заседание. Решението е просто – готов проект има единствено за булевард “Васил Левски”. Към Варна политат 85 млн. лв., достигащи 113 млн. лв. след общинското съфинансиране. “Градът се задръства, туристическите автобуси и камионите с товари преминават през центъра на града, не може повече така!”, радостен е кметът Иван Портних. Ясно е – околовръстно в средата на града ще се строи. Недоволни пак няма.

Строителството е поверено на дружеството “Хидрострой”. Не е проведена специална обществена поръчка, възлага се по силата на рамково споразумение за работа по инфраструктурата. Изпълнителен директор на компанията е Николай Пашов, общински съветник от ГЕРБ до 2013 г. Баща му е дългогодишен чиновник в общинската управа. Но това са дребни провинциални детайли. В годините на ГЕРБ компанията се е разраснала значително, работи по “Хемус”, строи в редица общини. Даже през 2016 г. купува мощен играч в бранша – “Водстрой 98”, свързана според обществените подозрения с Делян Пеевски. В тази политическа и отраслова обстановка е напълно логично точно това дружеството да поема градежа. Но има още една причина, която кара Борисов да неглижира дребнотемия като конкурси, подробни бюджетни разчети, градоустройствени дилеми и т.н. – бърза. Съоръжението трябва да е готово до местните избори през есента на 2019 г., а още по-добре – преди европейския вот пролетта.

 

Продължението на статията четете ТУК!

Типично по комунистически ! Нали на Борисов заръките са от бай Тошо. Да реже лентички, да раздава безотчетно пари на послушковци, да се прави на тапа, да се моли, хленчи и извинява когато се насере. А Буда ще ми говори срещу комунистите, долен превратъджия. Всичките му еднолични действия водят до диктатура на една партия, на един водач, Аз , банкянския ипонски възпитаник. Същото решение е и закупуването на краварските едномоторни самальоти, типично профанско ! Този път обаче не позна , за изборите вода му подляха всички кавали от суджука. Лошото е, че остава на народа една разруха, едни долнопробни нискокачествени кули с глинени крака.

Пътя минава през центъра , но парите ( милионите ) през кмета . Има ли за кмета ще има и за роднините !

Всеки, който е пътувал на запад е минал по магистралата през Белград.

Всеки, който е пътувал на запад е минал по магистралата през Белград.

Не виждам да е задръстено,значи си върши работа.А това че целия трафик минава през цяла Варна си е проблем,заложен в пътните връзки,не е отсега.Като се направи магистралата Варна-Бургас сигурно ще се измести трасето към Румъния на запад извън града.Та по-добре с бърза градска магистрала,отколкото без нея.И по-леко с плюването,да не се задавите!

5 коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Крисия призна защо три години кариерата ѝ е била на пауза

кадри Нова телевизия Крисия пусна нова песен след 3 години пауза и се появи по Нова телевизия за да каже къде се е губила толкова дълго. Певицата не даде много ясен отговор, но от думите ѝ се разбра, че просто много е внимавала да не сбърка с изборите, които трябва …

Блиц Новини
Всички сме в грешка! Проф. Мурдаров каза истинското значение на думата „нелицеприятен”

кадри БНТ Думата „нелицеприятен”, която се използва доста често от много хора, изобщо не значи това, което те си мислят. Това изненадващо разкритие направи езиковедът и преводач проф. Владко Мурдаров по БНТ. При поредното си гостуване при Георги Любенов беше категоричен, че тази дума изобщо не е синоним на „грозен”. …

Блиц Новини
Доста момичета в „Ерегенът” си имали гаджета отвън, разкри Екатерина

кадри bTV, YouTube/Надкаст Не само една, а няколко кандидатки за сърцето на Алек трябваше да бъдат изгонени от „Ергенът” служебно. Това разкри отпадналата Екатерина. Тя на практика потвърди, че в имението бързо се е разбрало, че Габриела  и Памела са сестри, преди това да беше разкрито официално от продукцията. Екатерина …

error: Content is protected !!