ДАНС е на път да се превърне в една неконтролируема служба, която има неограничени правомощия и сериозни репресивни функции.
Миналата седмица правителството предложи промени в правилника за работа на агенцията, с които се регламентира внедряването на специални агенти под прикритие в частни и държавни фирми, пише offnews.bg.
Подобни текстове вече бяха разписани и то отново през подзаконов нормативен акт за МВР. През 2015 г. правителството позволи създаването на фиктивни фирми или неправителствени организации, които да могат да водят разследвания, свързани с националната сигурност. Освен че по този начин се дават правомощия, с които би трябвало да разполага контраразузнавателна служба като ДАНС, промените бяха регламентирани в наредба, така че да се спести дебатът и гласуването на подобни правомощия в пленарната зала на парламента.
Със сигурност новите правомощия, които се дават на агентите на ДАНС, би трябвало да минат законодателни промени, но това очевидно е избегнато умишлено. Авторът на промените в правилника на ДАНС е анонимен, но те са внесени от името на Министерския съвет, а това означава, че те трябва да са минали санкцията на премиера Бойко Борисов, който оглавява и съвета за национална сигурност.
Агентите ще могат да бъдат внедрявани сред адвокати, одитори, художници, счетоводители, архитекти и други свободни професии. Освен това ще могат и да вербуват техни „колеги“, които вече са на щат в съответните фирми или институции. Към момента законът позволява внедряването на агенти от ДАНС във фирми, но това става след изричното уведомяване на собствениците на съответното предприятие.
Друга сюжетна нишка е на път да даде допълнителни правомощия на ДАНС. Става въпрос за промените в Закона за ДАНС, с които се регламентира подаването на т.нар. резервационни данни при полетите. В комисията за контрол на службите са подадени три становища по законопроекта, които критикуват текстовете с мотивите, че необосновано се разширява кръгът от престъпления, за които ще се изискват тези данни. Има и опасения за това, че сигурността на личните данни на пътниците няма да е гарантирана.
Такива становища са постъпили от Върховния касационен съд, от Върховната касационна прокуратура и от Висшия съдебен съвет.
От ВКС са загрижени за това, че процедурата за разкриване на резерваионни данни не отговаря на изискванията за преценка на всеки конкретен случай. В промените е изключена възможността, когато иска разкриване на подобен тип данни, прокуратурата да внася мотивирано искане. Подобни са критиките и в становището на ВКП, където се правят констатации за разширяване на обхвата на престъпленията, за които ще се иска разкриване на данните. От прокуратурата изразяват опасения, че текстовете дават възможност да се събират данни за престъпления, които не са тежки.
В становище на ВСС, което е подписано от правосъдния министър Цецка Цачева, също се излагат сериозни критики към внесения от правителството законопроект. В него се посочва, че не са отразени принципите за защита на личните данни, които са регламентирани от влязлата в сила директива на ЕС 2016/681 за използването на резервационни данни с цел предотвратяване, разкриване, разследване и наказателно преследване на терористични и тежки престъпления.
…законопроектът предвижда неоправдано широк кръг от престъпления, обосноваващ използването на резервационни данни. Получаването и обработването на такива данни за предотвратяването, разкриването, разследването и наказателното преследване на престъпления като лека и средна телесна повреда, неоправдано и необосновано засяга личните данни и правата на извършителя на такова престъпление, а в още по голяма степен и на придружителите му, се посочва още в становището на ВСС.
От съвета критикуват освен разширяването на кръга престъпления, за които ще се събират тези данни, но и липсата на съдебен контрол при отправено искане от прокуратурата.
Това е поредният случай, при който правителството прави опит за затягане на „хвата“ и нарушаването на основни граждански права. Това вече беше направено веднъж с промени в Закона за частната охранителна дейност, с който бяха иззети правомощия на МВР. С промени в Закона за МВР пък бяха дадени права на цивилни служители, които нямат полицейски правомощия, да извършват чисто полицейска работа като арести и съставяне на справки. Не на последно място е и намерението на МВР да купи техника за видеонаблюдение, която да извършва лицево разпознаване. Въпреки че обществената поръчка за тази техника е на Гранична полиция и в заданието е записано, че тя ще се използва за мониторинг на границата, от документацията към него става ясно, че системата ще бъде използвана и в рамките на „обществени зони с присъствие на голям брой лица“. Доколкото разпознаването на самоличност е от компетенциите на Закона за СРС, става ясно, че МВР има намерение да заобиколи текстовете в него.
Не на последно място са и намеренията на депутати да внесат законови промени, с които да карат в „употреба“ тимуровски команди по общините, които ще имат правомощия да извършват граждански арести. Тези промени не са внесени, но вече беше дадена заявка от кметовете на общини, че те са необходими.