Танкер BDIN (ex. BADR), снимка: И. Колев, Maritime.bg
България може да бъде обявена за рискова зона, заради арестувания в Бургас спорен танкер, за който претендират либийско и българско дружество.
Това става ясно от поредно писмо на Join War Committee (JWC), изпратено до българските власти, включително до вицепремиера Томислав Дончев.
JWC оценява безопасността и сигурността на пристанищата и регионите, включително политическата сигурност. Ако дадена страна бъде обявена за рискова зона е много вероятно увеличение на застрахователните премии, което се отразява пряко на търговията по море, съобщава www.maritime.bg.
„Въз основа на предоставената ни информация и документи, отбелязваме със сериозна загриженост, че повече от година моторен танкер BADR остава в Бургас“, пишат в писмото си от JWC.
Комитетът отчита и бездействието на родните власти, въпреки многократните искания от либийската страна да получи обратно кораба си.
„Въпреки, че българският съд е прекъснал опитите за овладяване на кораба и въпреки ясната петиция за помощ от собствениците (либийската национална танкерна компания GNMTC, б.а.), изглежда, че досега няма практически предприети стъпки от българските власти за защита правата на собствениците“, подчертават от JWC.
Комитетът подчертава, че е „сериозно загрижен и ако ситуацията се запази е много вероятно JWC да преразгледа рисковото състояние на региона и страната“.
„С това писмо настоятелно призоваваме онези лица, към които е адресирано то и които притежават изтъкнати позиции в България, да предприемат всички стъпки в рамките на своите правомощия, за да подпомогнат собствениците да възстановят притежанието над „BADR“ възможно най-скоро и след това, да разрешат на законните собствениците – Libyan Navigator Company Ltd., да изведат кораба от Бургас възможно най-бързо“, пишат още от JWC.
Документи:
Бургас си е бил тъмен от време оно…
Има ли значение, дали сме или не пиратска държава. Нямаме вече собствен Български търговски флот, поне някоя гемия да броди по пристанищата. От над 1,5 бруто регистър тона кораби в Параходство БМФ, сега е останал един чепат – една сграда, напомняща за минало величие. По-зле сме от периода след 9-ти септември 1044 год., когато 8-те Български кораба са унищожени по време на войната, а имаше само една 800 тонна „Евдокия“, преименован на „Първи май“.