Национална компания „Железопътна инфраструктура“ продължава да генерира десетки милиони левове извънредни разходи за бюджета покрай изпълнявани от нея европейски проекти. Само по два от тях – за развитие на жп възлите София и Пловдив, държавната хазна ще плати тройно повече спрямо предварително планираното финансиране от бюджета, пише „Сега“.
Решението на кабинета да осигури ресурса е направило възможно и подписването на един от най-големите договори – за строителството на жп възел София. Контрактът отива в свързван с Христо Ковачки коносрциум, който е предложил най-високата цена, но има и най-добре оценена техническа оферта. Това показала проверка на „Сега“, по повод взети от кабинета решения за поемане на допълнителни ангажименти за осигуряване на финансов ресурс за проекти на НКЖИ.
На заседанието си на 1 юли правителството гласува две решения за поемане на извънредни ангажименти в сектор „Транспорт“ – за извънредно финансиране със 126,6 млн. лв. на проекта за развитие на жп възел София – участък София-Волуяк, и други 41,5 млн. – за проекта за „Развитие на железопътен възел Пловдив“.
Справка в сайта на НКЖИ показва, че гласуваното извънредно финансиране от хазната надхвърля в пъти очаквания държавен разход по проектите. И двата проекта се финансират основно от Механизма за свързване на Европа, като, по първоначални оценки, проектът за жп възел София е със стойност 203 819 092 лв. (148 787 937 лв. от ЕС, 26 007 316 лв. от държавния бюджет и собственото съфинансиране от НКЖИ 29 023 839 лв.), а този за Пловдив е оценен на 202 383 878 лв. (172 026 297 лв. от ЕС и 30 357 582 лв. национално финансиране, без съфинансиране на НКЖИ), потвърдиха и от транспортното министетрство.
И при двата проекта сметките са се оказали криви, а получените оферти по проведените обществени поръчки са надхвърлили ресурса, вместо да паднат под него. Според предоставена от транспортното министерство информация, по проведените обществени поръчки, свързани с жп възел София, е постигнато наддоговаряне в размер на 82,3 млн. лв. Наред с по-скъпите оферти заради забавяне на процедурите, проектът няма да приключи навреме – до края на 2022 г., и всички разходи за 2023 г. в размер на до 44,3 млн. лв. ще останат за сметка на държавната хазна.