fbpx

Пускат тунела „Витиния“ почти готов, ще го затварят само още веднъж

Блиц Новини

снимки: АПИ

От днес започва движение без ограничения в тунел „Витиня“ на автомагистрала „Хемус“. Ремонтираната тръба за София е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент. В съоръжението са монтирани и 14 реверсивни вентилатора. Тръбата е с енергоефективно LED осветление, монтирани са 375 осветителни тела. Това съобщиха от агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

„Витиня“ е най-дългият автомобилен тунел в България – 1195 метра. Строителството му започва през 1974 г. В експлоатация е от 1984 г. и досега не е извършван подобен ремонт. През 2017 г. след инспекция на тръбата за София бе установено, че тя не отговаря на изискванията и за да се гарантира безопасността на пътуващите, бяха изпълнени частични ремонтно-възстановителни дейности.

Проучванията показаха, че необходимият ремонт ще е по-сложен и ще отнеме повече време от първоначално предвиденото. Установени са кухини както между първичната и вторичната облицовки, така и между първичната облицовка и планината. Причините за наличието им са комплексни. Едната от тях е местоположението на тунела, който е в Гогинския разлом. Друга причина са различните технологии, които са използвани в строителството на съоръжението през 70-те години. Според експертите стоманената армировка е била в гранично състояние до момента, в който носимоспособността й е щяла да стане нулева и при съвсем дребно въздействие е имало опасност да се свлече цялата скална маса.

За усилване на тунела и попълване на кухините между първичната облицовка и скалния масив е инжектиран специален бетонов разтвор през направени за целта 3000 отвора.

В съответствие с европейската директива 2004/54/ЕО на тунел „Витиня“, който е над 1 км дълъг, трябваше да се пробият три напречни галерии, които да свързват двете тръби. Две от тях са пешеходни и една – шосейна. В случай на авария в някоя от тръбите, връзките ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както и за достъп на линейки, пожарни и други специализирани автомобили. Трите галерии са прокопани в тръбата за София, предстои довършването им в тръбата за Варна и монтиране на поръчаните портални врати за нея. Заради пандемията обаче закъснява доставката от чужбина на част от оборудването. След като то пристигне, ще трябва да се пробие вход към всяка една от трите галерии в тръбата за Варна. При извършването на тези дейности и монтирането на вратите, движението в посока Варна за кратко ще трябва да бъде прехвърлено в новата тръба за София.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Пилот накара Ники Кънчев да онемее в „Стани богат“

Кадри: бТВ Станислав Кертиков продължи по емоционален начин блестящата си игра в „Стани богат“ тази вечер. След като се настани отново в стола на богатството, пилотът на самолет успя да докосне сърцето и душата на Ники Кънчев с признанието защо е решил да участва в телевизионната игра по бТВ. „Тук …

Блиц Новини
Луковит пропищя от щъркел, който кълве автомобили

Кадри Нова ТВ Малко комична история за агресивен щъркел разказаха хора от Луковит, но истинска. Те разказват, че животното кълве калници, сваля боята и нищо не може да го прогони от автомобилите. Щъркелът тормози Луковит и след завръщането си в града и поведението му дори ескалира. Часове след приземяването си …

Блиц Новини
Евгени Димитров – Маестрото: Търсим колоритни личности за „Бягство към победата“2

Кадри БТВ „Бягство към победата“ е едно риалити малко позабравено, тъй като минаха доста години от първото такова приключение, организирано и осъществено тогава от екипа на Слави Трифонов. Продуцентът му Евгени Димитров – Маестрото и отговорният редактор Йордан Свеженов споделиха любопитни подробности от подготовката в ефира на БТВ. Няма нито …

error: Content is protected !!