fbpx

Последната реплика на подп. Валентин Терзиев

Новини
външна реклама

Кадър ВМС

Приключи разследването на Служба „Военна полиция“ по авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни 2021 г. по време на тактически учения на формированията за ПВО от Българската армия и авиационни формирования от ВВС – „Шабла 2021“.
Между три и четири седмици ще отнеме разчитането на черната кутия на катастрофиралия МиГ-29. Кутията все още не е изпратена в Русия, където трябва да бъдат свалени данните, съобщиха от Министерството на отбраната. Въпреки че докладът на Звеното за разследване на авиокатастрофи към Военна полиция обяви като най-вероятна причина за инцидента „загуба на пространствена ориентация у пилота“, 100% яснота за причините за инцидента ще даде именно черната кутия, категорични са експерти.

Фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути. Подп. Терзиев излита от авиобазата в Граф Игнатиево 11 минути след полунощ.

външна реклама

34 минути след полунощ МиГ-29 на подп. Терзиев минава под ръководството на Ръководител полети „Бойно управление“ 15 км. преди Добрич.

„Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра“, казва подп. Валентин Терзиев.

В 00:38 ч. пилотът получава указания да намали височината до 3000 м. и отговаря:

подп. Валентин Терзиев – Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента.

Минута по-късно ръководител полети указва:

„Дистанция 18, плавно снижение до 2000“.

„Снижавам“, отговаря подп. Валентин Терзиев.

Самолетът снишава под 2000 м. височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.

Терзиев увеличава скоростта. Продължава да получава указания от ръководител полети.

Достигайки 1433 м. височина и скорост от 948 км. в час подп. Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:

„Ракетата сходи, излизам надясно“.

Самолетът е на 1310 м. височина и се движи със скорост 948 км. в час. Секунди по-късно подп. Терзиев получава указания:

„Излизай надясно с 270 и изключи „Главен“.

Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подп. Терзиев е:

подп. Валентин Терзиев – Главен…

Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението. След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.

Според експерти е допусната фатална грешка самолетът да бъде воден, така че да сниши под 2000 м. височина, което предизвиква аварийна ситуация.

„Аварийна, защото според мен прекалено е снижен. Последният му доклад е на 1310 м. При скорост 948 км. в час, това са 280 метра в секунда. Самолетът се носи при липса на всякаква ориентировка“, казва ген. Съби Събев, председател на клуб „Атлантик“.

Според някои експерти стрелбата по вертикално падаща цел е трябвало да бъде прекратена при достигане височина от 2000 м.

„Би трябвало този, който е ръководил непосредствено изпълнението на приближаване, захват и т.н., насочването на пилота… да се намеси и да каже: „Забранявам по-нататъшно изпълнение на задачата“, каза ген. Спас Спасов, председател на фондация „Български ВВС“.

Според други обаче при поставянето на конкретната задача преди полета се определя и височината, под която да не се пада.

„Възможно е и на тази височина да се проведе и тя атаката е проведена, поразяването на целта е осъществено, не е осъществено излизането от тази атака, не е осъществено добре, не е осъществено правилно и там именно, както и в доклада се казва, там се крие причината за катастрофата, отхвърляйки другите“, допълва ген. Спас Спасов.

Според доклада „най-вероятно пилотът не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди започване на този маньовър именно поради създадената у него зрителна илюзия и той е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране“.

„По всяка вероятност, след като той докладва, че се оттегля, сигурно е поел курс, различен от бойния надясно. Но ако е в снижение, разстоянието е 1300 м. При 280 м. в секунда, макар и в снижение, това някъде ти гарантира, че за 10-12 секунди си се забил в морето“, казва ген. Съби Събев.

Разчитането на данните от черната кутия на самолета, която все още не е изпратена на производителя – Руската самолетостроителна корпорация, ще отнеме между 3 и 4 седмици.

Според бившия пилот Величко Дерузов, вината за инцидента не е на пилота.

„Нарушение на мерките за безопасност на ръководството – от командира на базата – до всички нагоре. Командир на ВВС, ръководителят на бойните стрелби“, заяви Величко Дерузов.

Какво точно е станало 100% ще се разбере от разчитането на черната кутия, която е силно увредена от удара.

Разчитането на данните от черната кутия на самолета, която все още не е изпратена на производителя – Руската самолетостроителна корпорация, ще отнеме между 3 и 4 седмици.

Българският инцидент не е първият поради „загуба на пространствена ориентация“. През 2019 г. японски Ф-35 се разби именно по същата причина. Разчитането на черната кутия тогава отнема 4 месеца.

Рекламирай изгодно във Vihrogon.bg

Около 500 хиляди души посещават средно на месец Vihrogon.bg. Предлагаме много изгодно изскачащ рекламен банер на всяка отворена страница на Цена на ден 40 лева на 50 % ротация или 80 лева за 100 %. Рекламна публикация при нас струва 40 лева. Цените са без ДДС. За контакт vihrogon2018@gmail.com

външна реклама
Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Новини
Тошко Йорданов към ДБ и „Изправи се БГ! Ние идваме“: Ние няма да играем по вашите правила

външна реклама Кадър видео новини.бг „Г-н Христо Иванов и г-жа Мая Манолова – явно не осъзнавате, че с действията си карате Бойко Борисов да се радва, защото водите нещата към следващи избори“. Това каза председател на ПГ на „Има такъв народ“ Тошко Йорданов в декларация от името на група, предаде …

Новини
Синият талон на шофьора и трудовата книжка стават електронни

външна реклама Снимка вихрогон.бг Нови предложения внасят от „Изправи се БГ! Ние идваме!“ Да бъдат въведени електронни трудови книжки предлагат депутати от „Изправи се БГ! Ние идваме!“. За целта те са внесли в парламента предложения за промени в Кодекса на труда. Идеята е цялата информация от трудовите книжки да стане …

Новини
Състоянието на Каролев остава критично

външна реклама Снимка профил ФБ   Близо 3 месеца след инцидента в Пирин, икономистът Владимир Каролев остава в реанимацията. Травмите му, получени при падането в планината, са преодолени от лекарите и той се възстановява, но все още има нужда от реанимационно лечение и е на апаратна вентилация, пише Факти. Той …