Пълен обрат! „Игри на волята“ смаза „Фермата“: Ето я причината!
- By : Vihrogon
- Категория: БГ звезди, Блиц Новини, БТВ, Игри на Волята, Незабавни статии, Нова тв, ТВ новини, Фермата
- Tags: Димо Алексиев, Иван и Андрей, Игри на волята, Ралица Паскалева, рейтинг
кадри bTV, Нова телуевизия
Веднага след края на тазгодишното издание на „Игри на волята“ Нова телевизия обяви победата си ни над bTV, която се бореше в същия часови пояс за вниманието на зрителите с „Фермата: Мостът на времето“. Според официалните данни екстремното риалити на Нова е привлякло средно 37% от телевизионните зрители в активна възраст (18-49 г.), което е с около 50% повече спрямо аудиторния дял на bTV – 24,7%.
Резултатът е наистина впечатляващ, след като „Фермата“ през този сезон беше особено амбициозна, привличайки любимци от предишни издания и дори магнит да публиката като Христо Стоичков, когото България обича и винаги иска да гледа.
Какви са причините за възхода на „Игри на волята“ и провала на „Фермата“? Вероятно са много, но поне няколко от тях изпъкват веднага. Ето пет от тях, които може би са най-важните.
Естетиката: Нека предположим, че имате две възможности. Едната е гледате красиви тела с перфектен тен в модерни бански костюми, които се надбягват и борят на пясъка и в морето. Другата – да наблюдавате комшиите по лозе по стари анцузи, които се ругаят покрай кривия си дувар с прострени чорапи. Няма смисъл много да разсъждаваме коя картинка е по-приятна за гледане.
Във „Фермата“ видяхме твърде много кална кравешка анатомия и твърде малко от безспорната красота на мястото, където е снимано предаването.
За сметка на това „Игри на волята“ ни показа прекрасно пейзажа на Черноморието ни. В продукцията на Нова също имаше стопанство, но аграрният натурализъм беше спестен на зрителите. И по-добре!
Водещите: Иван и Андрей са толкова дълго на екран, че вече са придобили статут на телевизионни легенди. Това обаче в крайна сметка прави „мечешка услуга“ на „Фермата“, защото за пореден път трябва да слушаме за техните каузи, идеи и виждания за света – неща, които отдавна са ни известни от безброй други телевизионни изяви и интервюта.
На моменти знаменитото дуо на „опосумите“ засенчи всичко останало, сякаш са център не само на шоуто си, а и на целия свят. За сметка на това Ралица Паскалева и Димо Алексиев в „Игри на волята“ се придържаха към ролята си по сценарий и най-важното – не се намесваха със свои решения в хода на действието.
При тях беше малко дразнещ изкуственият патос, с който говореха на участниците, но в случая проблемът е в сценария и режисурата, не в самите водещи.
Участниците: В „Игри на волята“ участваха забележителни атлети, независимо дали са професионални спортисти или просто отдадени ентусиасти. Във „Фермата“ освен бившите участници, които се държаха като запасняци, повикани по неясна причина обратно в армията, влязоха хора, които уж трябва да са нещо като „представителна извадка“ за обществото ни.
Уви, достатъчно е да споменем очевидно психически нестабилния Радо, за да стане ясно, че всъщност са търсени странни до границата на ненормалното чешити, които да направят шоуто „по-зрелищно“. Нека направим и още едно сравнение. И в двете предавания имаше по една домакиня, майка на две деца, която има нужда от предизвикателство за себе си извън малкия свят на семейството си. Във „Фермата“ в тази роля беше Аксения, в „Игри на волята“ – Мира.
Разликата между поведението на едната и на другата е може би ключа да се разбере, защо едното шоу е предпочетено от зрителите пред другото.
Игрите: Да е останал някой, който да не знае какво е „ритловица“? Едва ли! Сечене с брадва, рязане с трион, коване на пирони и някаква гадост, която най-често застрашава живота на участниците – това бяха игрите във „Фермата“.
В това отношение „Игри на волята“ е на съвсем друго ниво, защото надпреварите там са центъра на шоуто. Трябва да оценим факта, че те бяха измислени с фантазия, бяха много комплексни и разнообразни, така че да позволят във всяка игра да има обрати и победата да е неясна почти до самия край.
Особено впечатляващи бяха препятствията в отборната фаза, които просто заставиха участниците да действат като екип, за да ги преодолеят. Това всъщност зададе естествено динамиката в отношенията между играчите, която беше много по-интересна, отколкото тази във „Фермата“. Не случайно в „Игри на волята“ излизането на арената често беше въпрос на чест, а в аграрното шоу на Иван и Асен си беше винаги въпрос на наказание.
Посланието: И двете предавания по принцип имат едно и също послание – да покажат как със силата на характера всеки може да надвие всеки и как истинското лице на човек се проявява най-ярко в екстремна среда. Именно неподозираната сила на Мани и на Фейгин, както и изненадващата издръжливост на Касим, бяха едни от най-вълнуващите моменти в „Игри на волята“. „Фермата“ реши към състезанието да добави и допълнително послание – станалият прословут „мост на времето“, който участниците трябваше да изградят помежду си. В крайна сметка нито зрителите, нито дори самите участници, не схванаха какво точно трябва да представлява този твърде философски „мост“. И едните, и другите обаче признаха, че той не е бил „построен“, каквото и да значи това.
За финал нека отбележим и още нещо: В „Игри на волята“ се видя, че ако условията на съревнованието са равностойни, жените могат да побеждават мъжете без проблем. Да се надяваме, че това ще накара Иван и Андрей да зарежат „турското делене“ и битките в следващата „Ферма“ вече няма да са „мъжки“ и „женски“, защото сама по себе си подобна класификация е малко обидна, от една страна за участниците, а от друга – за все повече зрители.