Наближава крайният срок, в който всяка сграда трябва да има технически паспорт, съгласно Наредба № 5на МРРБ от 2006 г., за технически паспорти на строежите, заяви арх. Марин Велчев – председател на регионална колегия (РК) Варна на Камарата на архитектите в България (КАБ).
Датата е 31 декември 2022 година, но времето е изключително малко, тъй като за даден обект са нужни между 3 и 5 месеца, в зависимост от големината му и районът в който се намира, предупреди специалистът.
Причината, допълни той, е в това, че има хиляди сгради, а се прави технически паспорт на всеки обект, а не на отделен вход.
Организира се общо събрание на етажната собственост. Това също е голям проблем, тъй като трябва да се съберат всички собственици, а от практиката знаем, че много от тях не живеят в това жилище – в чужбина са или го отдават под наем. На общото събрание трябва да изберат проектнатска фирма, която да изготви техническия паспорт, според предложени оферти. След това домоуправителят или друго упълномощено лице, трябва да отиде до общината и да потърси техническа документация за сградата. Отговорът от там също изисква време. После трябва да се възложи на избрания лицензиран проектантски екип (архитект, инженер конструктор, Ел-инженер и ВиК-инженер), който да изготви техническия паспорт на сградата. Процедурата е дълга в зависимост от квадратурата и спецификата на обекта, обясни арх. Марин Велчев.
Друг проблем, който може да възникне, е ако етажната собственост не притежава никаква техническа документация. В този случай трябва да се направи техническо обследване на сградата от правоспособни архитект, конструктор, Ел и ВиК инженер. Това обследване на самата сграда е скъпо, ако няма налична техническа документация в съответното районно кметство или Община. Много обекти, построени преди демократичните промени, както и такива, строени преди 1944 година, които са престроявани или имат конструктивни изменения през годините, трябва да минат тази нелека процедура, заяви още експертът.
Липсата на средства от страна на домакинствата също е проблем. Домоуправители споделят, че трудно набират средства за ремонт на общи части, а за технически паспорт още по непосилно. Много от хората са негативно настроени към това, да отделят пари за паспортизацията на сградата, в която живеят, каза арх. Марин Велчев.
Специалистът е категоричен, че общините трябва да проведат информационни кампании. Процедурата по паспортизацията е отлагана 4 пъти, но е европейско изискване и трябва да се случи най-късно до края на 2022 г.
Цените за технически паспорт варират от 4 до 9 лева на квадратен метър. При жилище от 100 квадрата при усреднена цена това ще струва на домакинство – 600 лева, в зависимост от това къде се ситуирана сградата, както и от броя апартаменти и етажността.
Глобата за неиздаден технически паспорт на сграда в законовия срок е 300 лева, но това не отменя задължението той да бъде съставен, предупреди още арх. Марин Велчев.
След този срок, общините служебно ще възлагат на фирми, които са избрани, да правят паспортизацията на сградите, но цените ще бъдат по-високи. За това домоуправителите трябва да информират своите съседи за предстоящата процедура, каза още специалистът.
Хубаво пишете предупрежденията, но е редно и да предоставите информация за лицензираните фирми по градове и области, които можем да наемаме да правят тази паспортизация. Предоставяйте списък с адреси и телефони за контакт.
Интересно как ще съберат сумите от хора с ниски доходи. Ние по 10лв за ремонт не можем да съберем, а те 600лв за паспорт. Сгради по на 50 год сега ще им правим паспорти. Пак далавера като договори за касови апарати, устройство за връзка с асансьор ния сервиз. 20г нямаме домоуправител, но общото събрание е това, което взема решенията и тогава е по-лесно защото се знае причината. ЕС като иска паспорти да плати. На мен на тази възраст парите ми трябват за друго, не да хрантутя администрация, която не си върши работата.
Точно
по 50 лева от Бойко за изборите и готово
Щом като е европейско изискване – да плаща Европата!
Общините да назначат компетентни комисии и да им плаща!
Как, ще избираме ние? Как ще преценим компетентността им?
Ако е само по цената – търгаши ще има много. Като за начало, ниски ще са им цените. След това ще „извиват ръце“. Не доплащате ли, ще изкарат 100 кусура. Може и да е за събаряне!!!
Щом като е европейско изискване – да плаща Европата!
Общините да назначат компетентни комисии и да им плаща!
Как, ще избираме ние? Как ще преценим компетентността им?
Ако е само по цената – търгаши ще има много. Като за начало, ниски ще са им цените. След това ще „извиват ръце“. Не доплащате ли, ще изкарат 100 кусура. Може и да е за събаряне!!!