Кадър БТВ
Със старта на новата учебна година въпросите стават много, но някои отговори липсват. От години се планират промени по учебните програми и се говори за натовареността на учениците, но резултати засега няма. Това призна и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
„Имаме проблеми с учебните програми, с това, че учителите и учениците нямат време, препускат, това произвежда културата на заучаването – когато един ученик няма време да измисли, той просто заучава за изпита и след това забравя. Оценяването, което трябва да бъде насочено към измерване на умения, трябва да променим учебните програми, не стигат часовете по нито един общообразователен предмет“, каза той пред обществената телевизия.
Вълчев говори за приоритет в развиването на умения и нагласи, тъй като сегашните програми съдържат предимно факти и понятия.
Един от основните проблеми остава използването на телефони в час. Това е чувствителна тема за учениците, но с ограничаването им в училище учителите се надяват да привлекат вниманието върху учебния процес.
„Телефоните ще могат да бъдат използвани за учебни цели, при медицински нужди. И в момента училищата по свои правила организират неизползването на телефони – не е задължително събирането им, но учениците не трябва да ги ползват. Учителите трябва да имат възможност да ги санкционират, ако нарушават правилата. Училищата са спокойни, че ще могат да организират това и да събират телефоните по веднъж на ден, а не преди всеки час“, обясни министърът.
Вълчев подчерта, че преподавателите трябва да адаптират методите си, защото днешните деца са по-трудно мотивирани.
„Изключително важно е и здравното възпитание, което също сме поставили като акцент, децата могат да водят 5 до 10 години по-дълъг и качествен живот и това зависи от навиците, създадени в училище“, добави той.