fbpx

Любомир Дацов: Вече сме въвели еврото много отдавна

Новини
външна реклама

Кадър видео БТВ

Само по себе си еврото нищо не променя в голямата си част, а и не осъзнаваме, че всъщност ние сме въвели еврото много отдавна. Още от времето, когато вързахме валутния курс с германската марка, и след това вече, когато германската марка стана евро.
„Превалутирането на депозитите и банковите сметки ще стане автоматично и лихвите по кредитите може да се повишат заради инфлацията, а не заради плащането с единната валута“, казва в интервю за „Монитор“ експертът.

– Г-н Дацов, преди дни Координационният съвет за подготовка на България за членство в еврозоната прие проект на Национален план за въвеждането на еврото у нас. Какво е вашето мнение по проекта?

външна реклама

– Проектът още не е публикуван официално. Предполагам, че до няколко дни Министерството на финансите ще го публикува за обществено обсъждане. Той едва ли може да отговори на всичките въпроси, които отделни хора ще имат, но и не трябва да го прави. Той разпределя и дава отговор на основните въпроси как ще бъде въведено технически еврото в страната. Но ще има още един документ, който ще бъде доста по-подробен, на основата на този план.
Всъщност това ще е планът за изпълнение на плана, което на английски се нарича екшън план. Това е един технически документ, който показва, че ако се случи въвеждането на еврото, 6 месеца преди това ще бъде задействано еди-какво си, след това, в датата на щастливото събитие, ще се случи друго. От дата до дата ще има двойни цени, които ще бъдат оповестени навсякъде. Както и големите въпроси за депозитите, какво правят банките и БНБ, какво правят Комисията за финансов надзор, Националният статистически институт, регистрите и службите, които се занимават с капиталови пазари. Тоест всички тези институции и регистри, които имат отношение по спестявания, депозити, регулации, статистическа информация, бюджет, в рамките на Министерството на финансите. Защото през 2024 г. може да се окаже, че бюджетът ще бъде изпълняван в евро, всичко това в големи блокове е засегнато в този проект.

– Проектът предвижда да няма преходен период, а още през първия месец на въвеждането да се разплащаме и с лева, и с евро. Има ли риск това да обърка хората?

– Безпреходен период е, когато в момента на оповестяване започва да се прилага еврото. С преходен период е, когато, ако го разтегнеш до 1 година, знаеш, че си въвел еврото, но то не е платежен инструмент и евентуално, след определен период, започва постепенно да навлиза. Ние имаме оповестяване на въвеждането на еврото, което автоматично започва да действа като платежен инструмент от първия ден на влизане в сила. Няма риск потребителите да се объркват. За този период ще може да плащате и да получавате в евро, като в магазините например, ако плащате в кеш, защото при кредитните карти автоматично ще бъде превалутирано всичко в евро. Ако плащате в кеш в магазина и имате левове, ще можете да ги използвате, а съответно ще ви връщат евро. Де факто магазините ще бъдат един от големите канали за обмяната на валутата, защото те, като депозират кеша в банката, там директно ще го сменят с евро, и сметката на магазина ще бъде задължавана и ще работи в евро.

Цялото интервю четете ТУК

Рекламирай изгодно във Vihrogon.bg

Около 500 хиляди души посещават средно на месец Vihrogon.bg. Предлагаме много изгодно изскачащ рекламен банер на всяка отворена страница на Цена на ден 40 лева на 50 % ротация или 80 лева за 100 %. Рекламна публикация при нас струва 40 лева. Цените са без ДДС. За контакт vihrogon2018@gmail.com

външна реклама
Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Незабавни статии
Караянчева, ГЕРБ: Горим

външна реклама снимка: Фейсбук/Tsveta Karayancheva Бившата председателка на парламента Цвета Караянчева публикува във Фейсбук апокалиптичен монолог, в който разсъждава по случващото се в страната ни. Бившото „острие“ на ГЕРБ, което остана без място в Народното събрание след последните избори, не пести тъмните краски. Според нея индустрията на страната е спряла, …

Новини
Преди и сега на морето: Ани Цолова, Деси Стоянова, Миролюба Бенатова и Дарина Сарелска отново са заедно

външна реклама кадри: Фейсбук/Десислава Стоянова Вълнуващ кадър с някои от най-любимите лица от телевизионния лица събира симпатии и овации в социалните мрежи. Снимката е от морето и на нея са Деси Стоянова, Миролюба Бенатова, Ани Цолова и Дарина Сарелска. Най-любопитното е, че четирите пресъздават идентична снимка, която те са си …

Новини
Маркет линкс: Доверието в Борисов се срина

външна реклама кадри: Фейсбук/Бойко Борисов, Слави Т. Трифонов Слави Трифонов е лидерът на политическа партия, който се ползва с най-висок авторитет и одобрение. Това показва проучване на Маркет линкс, представено по bTV. На втора позиция е поставен съпредседателят на „Демократична България“ Христо Иванов. Трифонов получава 33% одобрение, а Иванов – …