fbpx

Какъв е съставът на моторното масло?

Блиц Новини

В двигателите с вътрешно горене моторното масло изпълнява редица цели. Един от най-важните от тях е смазването на механични компоненти. Моторните масла, като масло Бардал от Motornomaslo.bg, намалява триенето между движещите се части и запазва функционалността на двигателя.

Опазване на околната среда

Съвременните моторни масла подобряват общата ефективност на двигателя, като по този начин спомагат за намаляване на емисиите. Освен това съвременните моторни масла, поддържат изгарянето без пепел, като помагат за подобряване на функционирането и на системите за пречистване на отработени газове, дизелови филтри за твърди частици. Днешните моторни масла не съдържат хлор или тежки метали и могат лесно да бъдат рециклирани. Това означава, че ресурсите са защитени.

Как функционира едно моторно масло?

Както вече споменахме, моторното масло трябва да смазва механиката и това му е основната задача. Освен това обаче двигателното масло трябва да охлажда, почиства, да осигурява защита срещу корозия и да уплътнява горивните камери. Не на последно място, то трябва да се използва и за предаване на мощност в хидравличните двигателни системи.

Съставът на моторното масло

В зависимост от типа на маслото и неговата производителност, то съдържа различни бази, тоест базови масло, които съчетани с добавките, подпомагат работата на вашия автомобил. Ефективно моторно масло може да се постигне само с балансирана формула (базово масло и компоненти с добавки). Съставът на типично моторно масло е:

  • 78% базово масло;
  • 10% добавка за подобряване на вискозитета;
  • 3% детергент (детергенти, които почистват двигателя);
  • 5% диспергатор (за суспендиране на частици мръсотия);
  • 1% защита от износване;
  • 3% други компоненти.

Вискозитетът е едно от най-важните свойства на моторното масло и заради това винаги е отбелязан на опаковката. Вискозитетът е мярка за съпротивлението на течността. Определя се от вътрешното триене, което се противопоставя на потока от съседни частици във флуида. Още през 1911 г. вискозитетът е основа за първата система за класификация на моторните масла и е дефиниран в системата за класификация на Обществото на автомобилните инженери (SAE). Повечето от използваните днес масла са многостепенни масла. Мерките за вискозитет се основават на две променливи динамичен и кинетичен вискозитет. Динамичният описва устойчивостта на двигателното масло при ниски температури. Като маслата са разделени на зимни класове вискозитет 0W или 5W40 моторно масло Бардал (https://www.motornomaslo.bg/bardahl/avtomobilni-masla), 10W и всички останали масла, които ще откриете в Motornomaslo.bg. Колкото по-малко е числото пред W, толкова по-нисък е вискозитетът на маслото при ниски температури. Динамичният вискозитет влияе например на скоростта на стартера, когато двигателят е студен. Колкото по-нисък е индексът на вискозитет, толкова по-лесно ще се завърти студеният двигател при стартиране.

Кинематичният вискозитет описва съотношението между динамичния вискозитет и дебелината на моторното масло при определена температура. Класовете на вискозитет на SAE през лятото се класифицират при температура на тестване от 100 ° C.

Като общо правило моторните масла могат да се смесват заедно, независимо дали са на синтетична или минерална основа. Смесването дори се насърчава от автомобилните компании. Моторните масла от различни марки или състави обаче трябва да се смесват само ако изискването за доливане не може да бъде изпълнено по друг начин. Съответно не се препоръчва смесването на синтетични или полусинтетични моторни масла с моторни масла на базата на минерални масла, тъй като това ще понижи по-високия стандарт за качество на синтетичните масла. Оценката за качество е толкова добра, колкото най-слабото звено във веригата. Съвременните моторни масла трябва да поддържат постоянна производителност през целия си експлоатационен живот, както и да показват висока термична и окислителна стабилност за дълъг експлоатационен живот и оптимизирани характеристики на триене, за да намалят загубите на енергия.

*публикация

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Шеф Кустев за скандала със Сашо Кадиев: Преди да ме ядоса, да пита майка си!

кадри bTV От няколко дни зрителите на bTV очакват с интерес новия епизод на „Аз обичам България”. Основният им мотив е да видят ще яде ли Сашо Кадиев бой от шеф Кустев. От кадрите в аноннса за играта се вижда, че актьорът и звездата на „Мастършеф” не просто се карат, …

Блиц Новини
Мила Михова вдигна скандал на Криси от „Ергенът” на живо по БТВ

кадри bTV Оперната певица Мила Михова надскочи ролята си на коментатор на любовното риалити „Ергенът” и буквално се скара на една от отпадналите участнички. Това беше Криси Горджъс, която в последните епизоди беше особено заядлива, най-вече към една от останалите „ергенки” – Екатерина. Михова реши да използва студиото на bTV, …

Блиц Новини
Снаха спря играта на свекърва си в „Стани богат“

Кадри: бТВ Ваня Балтакова, която дълги години е работила в библиотеката на Софийски университет, а сега е пенсионер, се представи на високо ниво в „Стани богат“ и спечели 5000 лева. За 1000 лева тя бе попитана: „С проектирането на какви обекти се занимава основно ландшафтната архитектура“?“ – Паркове и градини, …

error: Content is protected !!