Образователният министър Красимир Вълчев разкри последните решения и планове на държавата относно образователната система по време и след извънредното положение.
„Матурите ще се проведат в училище за тези след 12 клас, тъй като онлайн на този етап не можем да гарантираме равнопоставеност. Естествено, всичко ще мине при пълно спазване на правилата за дистанция и дезинфекциране. Първата седмица на юни ще е сигурно. Ще знаем окончателно във вторник. Днес размених думи и с ректорите, няма да има голяма разлика при кандидатстудентските кампании, може би отлагането ще е с 12-14 дни спрямо досега. През юли месец ще са кандидатстудентските кампании, няма да има проблеми и за тези, които ще кандидатстват в чужбина“, каза Вълчев в предаването „Лице в лице“ по БТВ
„За хора под карантина, които няма как да присъстват физически, ще има алтернативна възможност – едната е по същото време в алтернативна форма да минат, такива са правени в последни години за хора с шарка, и други заболявания. Вторият вариант е с алтернативна дата“, добави той.
Запитан дали ще има външно оценяване, той отговори: „Това, около което се обединихме, е, че не си заслужава риска – ще предложим на Народното събрание да не се провеждат след 4 и 10 клас външните оценявания, но не и за това след 7 клас. Там ще има и ще е като при матурите – при завишени мерки за дистанция, дезинфекция. Трябва да сме предпазливи при тази ситуация, но пък има и житейски ситуации, в които предполага децата да се видят с учителя и т.н. Има например възможност за повишаване на оценките след 12 клас и ще бъде несправедливо към този випуск ако не им дадем тази възможност. Това може да стане с индивидуални срещи или изпит, който изисква физическо присъствие. Това може да се случи вероятно след 13 – 14 май“.
„Не се предвижа нулева година за някои специалности. Всички работят за това да компенсират колкото може толкова, а след приключването на мерките да вземат това, което не са успяли да вземат в електронна среда. Ще има едно закъсняло довършване по част от специалностите. Едно от нещата, за които ще разрешим влизане в училище, е за някои от практиките. Като това влизане ще е през юни месец. Малкото отлагане на изпитите е заради това, че 7 и 12 клас ще имат възможност да се видят с учителите, да имат повече време да се подготвят. Но общо удължаване няма да има, само някъде“, заяви Вълчев.
„Дори една четвърт от родителите да решат да върнат децата си в градините, това са между 60 и 100 000 деца. Ежедневно контактуване в група на толкова голям брой деца рискува вторична вълна. Съобразяваме се с мнението на лекарите и предпазливостта. Ако имаме силна вторична вълна рискуваме дори да отидем в следващата учебна година, така че по-добре сега да сме по-сдържани. Записването на деца в първи клас върви относително нормално. Препоръчано е да е онлайн, но ако ви кажа, че никъде не са отишли родители до училища, ще ви излъжа. Общините и училищата създават организацията“, каза той.
„Нашите анализи за онлайн обучението са, че по-голямата част от невключените е не толкова заради липса на възможности, а на желание. Трябва да правим разлика.
Голяма част от децата, които не са включени в онлайн обучението, знаем, че имат някакво устройство, най-малкото смартфон. При нас неравенствата не са толкова в резултат на невъзможност децата да учат, а в резултат на отношението и отговорността на родителите към образованието на децата им. В ромските квартали – една част са включени в електронно обучение с таблети, друга част по телефона, с родителите, носят им материали медиатори и учители. В три сливенски села ни казаха, че дори магазинерките помагат. Който колкото може и както може. С тези деца ни е най-трудно да ги накараме да ходят редовно на училище. Това, което показа тази ситуация, е, че там, където има отговорност и отношение към образованието, там резултатите са по-добри. Неравенствата се дължат най-вече на отговорността на родителите. Родителите са тези, които много помогнаха на учителите в тази ситуация на електронно обучение, те влязоха в класната стая и станаха партньори на учителите, но и учителите, разбира се, се справиха много добре“, завърши образователният министър.