Подлагат на обществено обсъждане спорната система „бонус-малус”
- By : Vihrogon
- Категория: Блиц Новини
kanal3.bg
Организатори са МВР, финансовото министерство и Комисията за финансов надзор
Спорните текстове в наредбата за системата „Бонус – малус“ ще бъде подложени на широко обществено обсъждане днес. Организатори са държавните институции – Комисията за финансов надзор, министерствата на вътрешните работи и на транспорта. Това е една от последните възможности, в който всички заинтересовани могат да предложат корекции в Наредбата, защото срокът за окончателното оформяне на спорните текстове е 6 декември.
Очаква се днес всички заинтересовани неправителствени организации и представители на бизнеса, които до момента рязко възразиха срещу спорните моменти в предложената система, да заявят своята позиция и да направят предложения за промени в Наредбата.
Комисията за финансов надзор (КФН) вече започна интензивни срещи с браншовите асоциации. Целта им е конструктивните забележки да бъдат отразени в окончателния вариант на системата „бонус-малус“.
Предварителните разчети на Комисията сочат, че 80% от собствениците на автомобили ще плащат по-евтина Гражданска отговорност, тъй като ще попаднат в бонус-класовете. Под 1% от шофьорите ще бъдат в най-високите класове по малус, които предвиждат оскъпяване с 400%.
Същевременно е важно да се посочи, че попадането в този клас най-често е следствие на виновно причинена смърт на пътя. Дребните нарушения на пътя – като неправилно паркиране, каране в бус лентата и шофиране без фарове, няма да оскъпяват застраховката „Гражданска отговорност“. Ще се взимат под внимание само тези нарушения, които са най-честа причина за катастрофи и са с влезли в сила наказателни постановления.
Най-лекото нарушение, което ще оскъпява полицата, е превишаването на скоростта с над 10 км/ч. То ще носи една малус точка, което ще рече, че на следващата година за колата ще се плати с 10% по-скъпа „Гражданска отговорност“. Важна подробност е, че малус точките ще се събират година за година и тогава ще се отразяват на застраховката. А пълният размер на бонус системата от 25% по-ниска цена ще може да се достигне чак след 7 години без нарушения.
Натрупаните малус точки ще могат да се изчистят след една пълна година шофиране без нарушения. Това реално означава, че най-големите нарушители, които ще плащат с 400% по-скъпа застраховка, ще се върнах към базовото й ниво след 12 години без нарушения. А максимален бонус ще могат да ползват след 19 години без нарушения.
Обмисля се идеята дали да няма ускорено чистене на точки след заплащане. Списъкът на наказваните провинения бил избран след анализ на натрупаната статистика между 2014 и 2017 г. и е качен на сайта на Комисията по финансов надзор. Те очакват наредбата да бъде готова до края на годината. Все още обаче не е ясно кога реално ще заработи бонус – малус системата, защото тя зависи от техническият обмен на данни и тяхното съхранение. Въпрос, който все още не е решен напълно.
Няма нужда да обсъждат!Всички шофьори са против!