Мая Манолова обяви какво трябва да се предприеме, за да спрем да плащаме високи сметки за вода
- By : Vihrogon
- Категория: Блиц Новини
Омбудсманът Мая Манолова разкри в ефира какво трябва да се предприеме, за да спрем да плащаме високи сметки за вода. Тя смята, че проблемът ще бъде решен, ако всеки гражданин подпише индивидуален договор с ВиК.
Ето какво каза Манолова в „Тази сутрин” по БТВ:
„В момента гражданите плащат по-високи сметки за вода заради данък общо потребление. Ако някой например краде вода в даден блок, разликата до реалното потребление първо се поема от живущите в блока, а след това втори път те плащат и разликата до реалното потребление на водомера на гражданина без осигурен достъп. Така общата сметка се поема пропорционално от другите живущи в блока. Те поемат най-голямат част от сметката и затова настоявам тази наредба да бъде променна.
Това може да стане, ако всеки гражданин, който употребява вода, има индивидуален договор с ВиК-оператора, който да регулира правата и задълженията на двете страни.
Сега гражданинът плаща, а ВиК прибира парите, но е крайно време това да се промени, като гражданите започнат да плащат индивидуални сметки по индивидуално потребление и индивидуален водомер, без технологични разходи.
Липсва справедливост при определяне на сметките за вода. Общото потребление се сформира по един несправедлив начин. Става дума финансовото натоварване на добросъвестните потребители заради неизрядните платци и технологичните загуби на вода.
При това разпределяне на отговорностите всичко е в полза на ВиК. Дружеството е в монополно положение“, смята общественият защитник.
В случаите, в които има нерегламентирано ползване на вода, течове или непоставени водомери, ВиК-дружеството нищо не губи, защото всичко това е за сметка на потребителите. Затова ВиК няма интерес да контролира реалното потребление на вода.
Нормите в България се пишат в интерес на монополистите и докато всички живущи не се снабдят с водомери на дистанционен отчет в една етажна собственост, няма как да се отчита действително.
Има нечестно формиране на сметките за вода. Тези, които плащат най-много вода поемат сметките на неизрядните потребители. Течовете и авариите по водопреносната мрежа е за наша сметка. Трябва да се създаде заинтересованост във ВиК дружествата да се затегне контролът.“
Не е само това.Има още няколко въпроса, които трябва да се решат.
1.Защо водомерите трябва да се плащат от потребителите на вода и те да отговарят за тяхната изправност и ремонт.Смятам, че това трябва да бъде задължение на ВиК, както е с електромерите. Да ама електроразпределителните дружества са частни, а ВиК е държавно. Нима като отида в магазина да си купя сирене си нося и кантар за да го тегля.
2.До високите етажи на блоковете често не достига вода поради ниско напрежение.За целта на блока е монтиран хидрофор.Кой трябва да стопанисва и поддържа този хидрофор.Аз смятам, че ВиК дружеството трябва да поддържа хидрофора, защото така осигурява вода до всички абонати в блока.А сега какво излиза, един път плащаме изразходваната вода от индивидуалния водомер, а след това плащаме изразходваната ел. енергия от хидрофора и накрая плащаме за поддръжката му.