Снимка: „Марица“
Знакова картина на сватба между християнин и мюсюлманка, която е била отречена по времето на социализма и е причинила на автора си куп неприятности, отново ще бъде изложена в Смолян. „Родопска сватба“ /“Мома се с рода прощава“/ е рисувана от смолянския художник Анастас Стайков осем години и е завършена през 1957 г. Върху творбата с размери 4 на 2,50 м са изобразени 80 фигури. Въпреки одобрението на публиката при представянето през 1958 г. в Пловдив и 35-те хиляди души, които я посещават, критиката я отхвърля, пише „Марица“.
Художникът, който завършва Художествената академия в София и е специализирал в Париж, е изтъкнат родопски творец. Много от неговите картини са собственост на запалени и именити колекционери. За „Родопска сватба“ обаче е обвинен от Съюза на художниците в натурализъм и бягство от соцреализма и е понижен от член на СБХ в кандидат-член. Скандалът с картината обаче не е заради младоженците от двете вероизповедания в центъра на гигантското платно от 8 квадратни метра. Соцкритиците я определят като твърде реалистична, а стилът е определен като буржоазен и неотговарящ на партийната линия. Художникът имал малшанса да представи произведението си точно след смъртта на Сталин, което в следващите години рязко променило мерилото какво трябва да изобразява соцреализмът.
След скандала смолянският художник спира да рисува цели 15 г. Стайков отказва да продаде платното в чужбина, тъй като го смятал за национална ценност. Докато картината е низвергната, се съхранявала на различни места из града. Накрая е намерена в кюнец за печка, свита на руло. Наследничката на Стайков Мария, която живее в Австралия, я дарява през 2014 г. на Художествената галерия в Смолян. Състоянието е било окаяно от години въргаляне по складове, след като е била в експозиция в Пангаловата къща и в Учителския институт. След дълга реставрация със средства от „13 века България“ тя ще бъде показана за първи път на 19 май в Историческия музей в Смолян.