fbpx

52 процента от българските младежи са били обект на крайни послания онлайн

52% от българските младежи на възраст 14-19 г. са били изложени на крайно съдържание онлайн, според национално представително проучване, част от националната кампания „Намери друг начин“, която има за цел да насърчи критичното мислене и гражданската активност сред младите хора. Около 30% от тях са попаднали на такова съдържание по случайност, показва проучването.

Кампанията се финансира по Програма за овластяване на гражданското общество към Фонд „Вътрешна сигурност“ на Генерална дирекция „Миграция и вътрешни работи“ на Европейската комисия и ще продължи през 2020 година.

„Намери друг начин“ е разработена в подкрепа на политиките на Европейската комисия, които имат за цел да гарантират икономическия, културния и социалния растеж на страните от Европейския съюз и могат да се развиват в стабилна, законна и сигурна среда, както и за изграждането на отворена и по-безопасна Европа.

Проучването е проведено сред 1018 респонденти на възраст 14-19 г. чрез персонално интервю, в периода април–юни 2019 г. Изследването се фокусира върху редица нагласи сред младите хора по отношение на онлайн съдържанието, с което се сблъскват, както и факторите на влияние при формиране на тяхното мнение по важни обществени въпроси. Основен акцент е доколко младежите са били изложени на крайно съдържание в онлайн пространството, приканващо към агресия и омраза срещу определени обществени групи, и как биха се отнесли към подобен тип послания.

В рамките на кампанията, в периода септември–октомври 2019 г. бяха проведени и пет фокус-групи с по 10 младежи на възраст 14-18 г. (8-12 клас) и 3 фокус-групи с учители на ученици в тази възраст, в Пловдив, Враца, Кюстендил, София-град, както и с членове на Младежки панел към Националния център за безопасен интернет.

Според резултатите, между 12% и 16% от младежите одобряват онлайн съдържание, демонстриращо омраза или агресия. Данните показват, че пасивното и безкритично „консумиране“ на такъв тип съдържание е свързано с по-високи равнища на одобрение сред младежите на призивите за насилие или крайни действия. Тези послания изместват фокуса от търсенето на решения на действителни обществени проблеми, като водят до противопоставяне и поляризиране на общественото мнение, без обективна и базирана на факти дискусия.

Кампанията „Намери друг начин“ цели да отговори на тези съвременни предизвикателства, като покаже положителни примери и насърчи практически умения за справяне с манипулативното съдържание онлайн.

Чрез серия от видеа и креативно съдържание в социалните медии, поднесено по ангажиращ за младата аудитория начин, както и чрез практически обучения с учители, кампанията цели да развие необходимите умения на младите хора за оценка на информация и разпознаване на крайно съдържание онлайн, а също и социалните им умения и емоционална интелигентност, така че да общуват по-ефективно и пълноценно помежду си въпреки различията си и да дискутират градивно и аргументирано.

Основен елемент на кампанията ще бъде и насърчаване на гражданската активност на младите хора чрез показване на добри примери за ангажираност. Кампанията се изпълнява от комуникационна агенция Intelday Solutions в партньорство с Център за изследване на демокрацията и Фондация „Приложни изследвания и комуникации“.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Люси Иларионов: Веско Маринов вися на въже заради клип

Кадри ютуб „При ТоТо“ и видеоклип Веселин Маринов Режисьорът Люси Иларионов е пълен с истории покрай снимането на клипове на родни звезди. извади на показ някой пикантни детайли от кухнята на поп фолка. Продуцентът отрязал големите фолк звезди от лекия жанр Eмилия и Ивана, без да му мигне окото. Това …

Блиц Новини
Започна наддаването за победител в Хелс китчън

Кадри Нова ТВ Краят на кулинарното шоу Хелс китчън наближава и започнаха залагания кой от останалите вътре участници ще грабне голямата награда от 100 000 лв. Четирима мъже се спрягат за основни претенденти за финала в шоуто. Това са Лъчезар Чоткин от Дупница, Димитър Красенов, който от 8 години живее …

Блиц Новини
Задава се сватба за Зомбори след Капките

Най-добре представящият се имитатор този сезон в „Като две капки вода“ Влади Зомбори официално от сцената се обясни в любов на половинката си актрисата Весела Бабинова. Макар да имат дете, двамата все още не са сключвали брак. След края на шоуто, той ще предложи на любимата си да се оженят, …

error: Content is protected !!