fbpx

Чужди влакове ще возят пътници из България от 2024 г.

www.monitor.bg

Фирми от ЕС получават достъп до жп инфраструктурата ни, решиха депутатите

Влакове на чужди фирми от 2024 г. ще могат да извършват пътнически превози в България. Това става възможно след като депутатите приеха на първо четене промени на Закона за железопътния транспорт.
С тях железопътните превозвачи от страните-членки на ЕС получават достъп до железопътната инфраструктура в България и до обслужващите съоръжения при справедливи и прозрачни условия.

Сред измененията, предложени от правителството е забраната националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) да предоставя заеми на железопътни предприятия както и да бъде кредитирана от тях.

Други изменения предвиждат хората, които замърсяват чакалните и пероните да бъдат глобявани с между 20 и 50 лв., а не с 10 лв., както е сега. Със същите суми ще бъдат глобявани и хората, които преминават през коловозите и стрелките извън разрешените места.

Вносител на промените е министерският съвет. Целта на измененията е да бъде доизградено и подобрено функционирането на единното европейско железопътно пространство чрез общото законодателството на ЕС,

прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г.

Законопроектът предвижда изпълнителната агенция „Железопътна администрация“ да има право да ограничи достъпа за превоз на пътници между железопътни гари в страната, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие.

Николай Тишев от БСП изрази опасения, че европейските превозвачи ще дойдат с нови машини, вагони и ще претендират за най-доходоносните отсечки, а за БДЖ ще останат губещите линии. Председателят на транспортната комисия Халил Летифов (ДПС) опонира, че дори транснационалните ни линии са губещи, докато за разлика от БДЖ държавата няма да плаща субсидия на външните превозвачи. Зам.-председателят на транспортната комисия Станислав Иванов (ГЕРБ) добави, че европейските регламенти позволяват на правителството да възложи обществената услуга на когото прецени, а срокът на обществения договор с БДЖ е до 2024 г.

Петър Бунев от жп синдиката на КНСБ, прогнозира за „Монитор“, че до тогава БДЖ няма да е готов за пазара,

за разлика от инфраструктурата, която ще бъде вече модернизирана. „Проблем е, че БДЖ няма да може да предложи добра услуга. Има вариант държавни превозвачи от Германия, Австрия и Франция и други страни да дойдат у нас не с най-новите си влакове, а с поддържаните по-стари модели. Въвеждането на толтаксите ще направи жп транспорта привлекателен. За това вече чужденците проучват състоянието на пазара и само чакат инфраструктурата да се модернизира“, добави синдикалистът. По думите му, от 2024 г. проблем може да е и възможността възлагането на превозите да става и без обществена поръчка е, защото попадаме в категорията на малките пазари.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Пълен обрат с Вики след „Ергенът”: Прави много пари от прякора Цър-пър

кадри bTV, Инстаграм/Виктория Асенова Ако Алек ми беше дал роза в последния епизод, щях да му я откажа, това заяви Виктория Асенова, която напусна „Ергенът” след като се превърна в най-обсъжданата участничка този сезон. Тя направи това изказване в подкаста „Надкаст”, където стана ясно, че вече е започнала да капитализира …

Блиц Новини
Илия Луков разтърси ефира на БНТ с баладата за Гунди и Котков

кадри БНТ Народният певец Илия Луков разтърси с емоция студиото на БНТ в предаването на Георги Любенов. Той дойде за интервю, което много бързо се превърна в мини концерт. Луков изпя три песни, като първата беше легендарната балада за Аспарухов и Котков. Певецът не спести нищо от емоцията, която му …

Блиц Новини
Пилот накара Ники Кънчев да онемее в „Стани богат“

Кадри: бТВ Станислав Кертиков продължи по емоционален начин блестящата си игра в „Стани богат“ тази вечер. След като се настани отново в стола на богатството, пилотът на самолет успя да докосне сърцето и душата на Ники Кънчев с признанието защо е решил да участва в телевизионната игра по бТВ. „Тук …

error: Content is protected !!