Три важни въпроса: На какво са подложени учителите у нас, как им се отразява и може ли нещо да им помогне?
- By : Vihrogon
- Категория: Блиц Новини
Изследване в България, направено още преди 5 години показа, че три четвърти от учителите характеризират трудовото си натоварване като високо и с висок темп на работа. 62% работят на смени, което създава допълнителни проблеми и натоварване за 12,5% от изследваните.
За психично изтощение след работа повече от 2 пъти месечно съобщават 63% от изследваните, за физическо изтощение – 48%, а за трудно заспиване и нарушения на съня – 40%. Това припомнят от синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.
От изразен общ стрес страдат 35% от изследваните, а една четвърт от учителите съобщават за възникване на конфликти и проблеми в семействата си, пряко обусловени от трудовото им натоварване. Профилът на професионалните стресори показва, че шумът, поведението на учениците и контактът с много хора са водещи източници на стрес за повече от половината до 2/3 от учителите. Резултатите от същото изследване посочват, че учителите изтъкват средно по 6 здравни симптома за последните 6 месеца, което е съпоставимо с други изследвани професионални групи, като 35% от изследваните учители са отсъствали от работа във връзка с тези си здравни оплаквания. С най-голяма честота са следните здравни оплаквания:
– болки в кости, мускули и стави (55 %);
– висока тревожност (48 %);
– чести нарушения на съня ( 40 %),
– болки в гърба (38 %);
– замайване и виене на свят (36 %);
– болка и тежест в сърдечната област (33%); и
– главоболие (33 %).
„Един важен аспект, касаещ здравето, е застаряването на учителите у нас, тъй като с възрастта настъпват редица промени в мускулно-скелетната, сърдечносъдовата, дихателна система, зрение, слух и др. Увеличава се делът на лицата с хронични заболявания, като най-разпространените са сърдечносъдовите заболявания, мускулно-скелетните увреждания, раковите заболявания, артрита, хроничните заболявания на белите дробове и др.“, пише в своя позиция д-р Юлиян Петров, председател на СО „Подкрепа“ . От друга страна, условията и организацията на труда могат да допринесат за отрицателни здравни ефекти при застаряващите работещи. С увеличаване на продължителността на експозицията при тях, вероятността за развитие на професионални и/или свързани с труда заболявания е по-голяма. Във връзка с рисковите фактори на трудовата им дейност, провеждането на ефективна профилактика и рехабилитация при учителите е от изключително значение за опазване и укрепване на здравето и работоспособността им.
Въз основа на данните за диагностицирани заболявания при учителите е крайно необходимо да се предоставят възможности за рехабилитация на учителите с установена диагноза в рехабилитационни заведения, извършващи рехабилитационна дейност приоритетно по следните групи заболявания:
– Сърдечно-съдови заболявания;
– Респираторни заболявания;
– Ендокринни и метаболитни заболявания;
– Неврологични и сензорни заболявания;
– Психични заболявания.
„Провеждането на ефективна профилактика и рехабилитация ще спомогне за подобряване на здравния статус на учителите, укрепване и повишаване на работоспособността им. По-доброто здраве и висока работоспособност са гаранция за задържане на застаряващите учители на пазара на труда, както и по-добро качество на живот и благосъстояние.
В тази връзка са проведени многократно преговори между КТ „Подкрепа“ и МОН и е постигнато принципно съгласие за ситуиране на Национална програма за рехабилитация и възстановяване на здравето на педагогическите специалисти. МОН ще финансира част от средствата, които учителите заплащат за своя престой при посещаване на базите за възстановяване по програмата на НОИ за рехабилитация“, добавя д-р Юлиян Петров.
За по-голяма прозрачност и обоснованост на необходимостта и важността от такава рехабилитационна програма за учителите, Синдикат „Образование“ обещава да направи предложение на МОН да проведе национално изследване на стреса и „бърн аут“ синдрома в работата на педагогическите специалисти.
Няма коментари