fbpx

Сталин решава да се изгради Дунав мост при Русе през далечната 1950 година

Първият български мост над река Дунав навършва днес 65 години.

Строителството на съоръжението между Русе и Гюргево започва през 1952 г. и две години и половина по-късно, в рекордно кратък срок, е готов за експлоатация. Лентата е прерязана на 20 юни 1954 г. от тогавашните първи мъже на двете страни Вълко Червенков и Георге Георгиу Деж. На празника се стичат много хора, включително и онези, които са участвали в строежа, информира Русе Медиа.

Решението за изграждането на моста е взето след среща със Сталин през 1950 г., който е категоричен, че трябва да има подобно съоръжение при Русе. Управляващите у нас приемат условията на съветското правителство и възлага строителството на т.нар. обект 889, което стартира през 1952 г., на Министерството на пътните съобщения на Съветския съюз.

„Тук пристигат множество съветски специалисти, над 300 души, с над 200 вагона инструменти необходими, от цялата страна се стичат работници, защото тук няма толкова много и качествени специалисти. Те се обучават по време на самото строителство, почти до края на строителството на моста. Строят се жилища за съветските специалисти“, разказва уредникът в Регионалния исторически музей в Русе Владислав Атанасов.

На обекта работят и ученици. Архивите пазят спомените на Слава Русева, споделени преди 5 години по повод 60-годишнината на Дунав мост. Тя е само на 16, когато в техникума набират желаещи за строежа.

Слава и нейни съученици се записват и така на три пъти по два месеца, по време на летните ваканции, момичето работи на моста. „Бяхме страшно влюбени в работата си, много романтично гледахме на всичко, имаше огромен ентусиазъм“, разказва тя.

Работата на обекта е денонощна и се заплаща, като възнаграждението е било доста над средното за Русе. Всеки ден автобус обикаля различните квартали, за да събере хората и да ги откара на моста. Жени почти няма – Слава и още 3-4 момичета са единствените, а ръководители на различните групи са съветски специалисти. Русенката е назначена заради образованието си в подстанцията, където се работи на три смени. Най-големия ужас изживява, когато става авария. „Беше към 2 и половина през нощта, аз бях съвсем сама в подстанцията. Изведнъж става късо съединение и целият обект угасва, всичко и в тъмнина. Ние не бяхме тренирали, ако стане това, какво да правим. Аз само знаех, че обектът не бива да остава повече от 5 минути без електричество, защото бяха почнали да работят т.нар.кесони, където ще бъдат устоите на моста в реката. Това представлява един конус, като дъното на конуса е горе, а конусът се забива в реката, изпомпва се водата и целият този конус се обгражда плътно със стена от метал. Тогава слизаха работниците, които работеха в този пресечен конус, под налягане. И целият ужас беше за тези хора, защото, ако спре токът, не може компресорите да работят и те умираха“, спомня си доц.Русева.

Мостът се изгражда едновременно от българска и румънска страна по проект на специалисти от Ленинград, а средната му част се повдига, за да минават кораби при нужда.

„За първи път в България се прави кесонно строителство, т.е. в специални съоръжения се прокопават основите на моста до твърд варовик, работи се под вода, със специални устройства. Докарват се по това време невиждани съоръжения, многотонни плаващи кранове, огромни конструкции , които са сглобявани предварително някъде в Унгария и Чехословакия“, разказва още Владислав Атанасов.

Строителството не минава без инциденти. Но тъй като обектът е секретен, информацията за тях се пази в тайна. „Аз съм чувала за някои неща, но вие разбирате ли, тогава такива работи не се говореха. При трудоваците ми се струва че има един или двама, които са се удавили в Дунава“, спомня си доц.Русева.

Самото строителство е част от архитектурна система, която специалистите наричат неокласицизъм от Сталински тип. Друг любопитен момент е факта, че на високите 21 метрови колонади в началото на моста били предвидени скулптури с орлови глави, които е трябвало да играят и ролята на преливници. Те обаче така и не са поставени.

Съоръжението е открито официално на 20 юни 1954 г., като става най-големият комбиниран мост за автомобили и влакове в Европа по онова време.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Луковит пропищя от щъркел, който кълве автомобили

Кадри Нова ТВ Малко комична история за агресивен щъркел разказаха хора от Луковит, но истинска. Те разказват, че животното кълве калници, сваля боята и нищо не може да го прогони от автомобилите. Щъркелът тормози Луковит и след завръщането си в града и поведението му дори ескалира. Часове след приземяването си …

Блиц Новини
Евгени Димитров – Маестрото: Търсим колоритни личности за „Бягство към победата“2

Кадри БТВ „Бягство към победата“ е едно риалити малко позабравено, тъй като минаха доста години от първото такова приключение, организирано и осъществено тогава от екипа на Слави Трифонов. Продуцентът му Евгени Димитров – Маестрото и отговорният редактор Йордан Свеженов споделиха любопитни подробности от подготовката в ефира на БТВ. Няма нито …

Блиц Новини
Проф. Рачев: Хората тръгнаха по любимите ми камизолки заради температурите

Кадри БТВ Няколко дни с високи температури напомниха, че лятото не е далеч, но циклон ни върна в реалността като понижи температурите, дори и под обичайните за това време на годината. Динамично и хладно време, паднаха хубави валежи точно където трябва. Вече не се притесняваме за туризма по черноморието. Как …

error: Content is protected !!