Кадър: „Нова телевизия“, архив
Пловдивският апелативен съд потвърди присъдата срещу Христо Т. за причиняване на железопътната катастрофа на гара Калояновец през юли 2014 г. При инцидента загина машинистът на влака и бяха причинени средни телесни повреди на четири лица. Наказанието на подсъдимия е намалено от шест на пет години лишаване от свобода, пише Блиц.
Това съобщиха от Съдебна палата – Пловдив. Магистратите не приемат твърдението на подсъдимия, че причина за произшествието е внезапна промяна на светлинната сигнализация, преди навлизането в гарата. Пред Апелативния съд бяха разпитани двама полицейски служители, които са разговаряли веднага след инцидента с подсъдимия Христо Т. Пред тях той споделил, че преди катастрофата преглеждал книжката за разписанието. Опитал се е да реагира едва, когато колегата му извикал, че преминава входния светофор / светлинния семафор/ с над сто километра в час при разрешени четиридесет. По делото е установено, че от страна на ръководител-движение на гара Калояновец не са допуснати нарушения при подготовката на маршрута за преминаване на влака пътуващ от София за Варна.
Пред пловдивския съд за пръв път беше разпитан диспечерът, отговарящ за района, в който е станало произшествието. Той заяви, че своевременно е уведомен за коловоза, на който ще бъде приет влака, с оглед моментното техническо състояние на една от стрелките на гарата. Безопасната подготовката за преминаването на композицията е започнала още преди тя да потегли от предишната гара Михайлово. Шест експертизи внимателно са изследвали състоянието на трасето и светлинната сигнализация, а също така и показанията на записващата скоростомерна лента на локомотива. Вещите лица повторно бяха изслушани от съда.
Те потвърдиха, че не са установили несъответствия между позициите на гаровите стрелки, състоянието на пулта за тяхното управление и показанията на семафорите. Апелативните съдии прецениха, че наказанието, наложено на Христо Т. следва да се намали от шест на пет години лишаване от свобода. Подсъдимият до сега не е осъждан, има добри характеристични данни и е преминал на работа в поделение за пътнически превози няколко седмици преди инцидента. Като смекчаващо отговорността обстоятелство, освен това е прието, че въпреки човешката грешка катастрофата е могла да бъде предотвратена.
Трасето в района на гара Калояновец е снабдено с техника, с която при несъобразяване на машиниста със светофорите, движението на влака автоматично се преустановява. Експертите са констатирали, че приемащото устройство в локомотива се е намирало в изключено положение и не е поддържано през дълъг период от време. Освен това, локомотивната бригада и голям брой техни колеги от депото в Пловдив не са били обучени да работят с него и в случая то не е използвано. Поради тези съображения съдът не уважи и искането на прокуратурата инцидентът да се преценя, като „особено тежък“ и наказанието на подсъдимия да бъде увеличено. Решението на Пловдивския апелативен съд подлежи на обжалване или протест пред Върховния касационен съд в 15-дневен срок.