fbpx

Нужни са спешни мерки, за да запазим моста на Кольо Фичето

Пожарът в парижката „Света Богородица“ или Нотр Дам дьо Пари (Notre-Dame de Paris) обърна погледите към един от символите на Париж и френската нация и най-посещаваният паметник във френската столица.

Но, той ни даде повод и да си припомним един малко познат факт от живота на Колю Фичето (1800-1881 г.), наричан още Уста̀ Колю Фичето (през турското „уста“ от арабското „устаз“ – майстор, учител, професор) – възрожденски строител, архитект и скулптор, пише БАНКЕРЪ.

През своята дълга история средновековната катедрала е преживяла не е дно и две премеждия – пожари, разрушения… През 1866 г. е имало теч от покрива, който нито един френски майстор не успял да открие и отстрани. Тогава Митхад паша, управител на Дунавския вилает по това време, изпраща Колю Фичето.

Майсторът се справя с проблема, а французите са възхитени от него и го канят да остане в Париж. Колю Фичето обаче отказва и се връща в град Бяла, където строи мост над река Янтра – един от архитектурните му шедьоври.

Бя̀ла е град по поречието на река Янтра в област Русе. Днес е административен и стопански център на едноименната община. Името на Бяла произлиза от белия цвят на близките скали край града. Отначало хората, заселени в района на трите хълма, нарекли селището „Бяла земя“. По-късно за краткост го наричали само Бяла.

Градът е разположен в централната част на Дунавската хълмиста равнина, на 54 м надморска височина. Той заема кръстопътно положение, като шосейни пътища водят за Русе (на 55 км), Плевен (на 98 км), Свищов (на 48 км), Велико Търново (на 55 км) и Попово (на 49 км). На 7 км, в посока Велико Търново, е разположен квартал Гара Бяла. Там се намира жп гарата по линията Русе-Горна Оряховица (София), както и редица фирми от индустрията в града.

Сред забележителностите на града е и Беленският мост, разположен над река Янтра на 1 км от Бяла – на пътя между Плевен и Русе. Колю Фичето печели търга с най-добрата оферта – като цена и срок. Мостът се смята за върхово постижение на българското възрожденско инженерно-строително и архитектурно изкуство. Работата по него започва през 1865 г. и завършва точно след две години, както обещал майсторът. Мостът бил много важен за империята, тъй като свързвал София-Орхание (Ботевград)-Плевен-Русе.

Мостът е построен по заповед на Митхад паша, един от реформаторите на Османската империя по онова време. През 1864 г. той поема управлението на т. нар. Дунавски вилает с административен център Русчук. Мидхат паша е в основата на редица фискални и стопански нововъведения, целящи модернизирането на Османската империя. На 26 октомври 1866 г. той открива жп линията Русе-Варназапочната преди две години.

Мидхад паша е много доволен от строежа и издейства награда за Колю Фичето от 50 000 гроша. Мостът е дълъг 276 м и е широк 9 метра. Неговите 14 свода с отвор 12 м са украсени с релефни изображения на животни. Поддържат го 13 опори, както и два брегови устоя. Мостът е направен от издялан камък от местен варовик и варов хоросан.

За Колю Фичето и Беленския мост австро-унгарският пътешественик Феликс Каниц казва: „И тоя скромен човек в потури и абичка не знае, че с Беленския си мост е построил най-голямата хидравлическа постройка на Балканския полуостров извън Цариград.“

Едва ли майсторът си е мислил, че само десет години по-късно по този мост ще преминат руските войски, които ще освободят България. През Руско-турската освободителна война Бяла е второто освободено селище от османско владичество в България след Свищов (на 5 юли 1877 г.). По обяд руско-румънски войски, командвани от генерал-майор Александър Арнолди, спират до моста на Колю Фичето на р. Янтра.

Там са посрещнати по стар български обичай с хляб и сол от българското население, приветствани от учителя Стефан Маринов и благословени от свещеника Иван Попстефанов. Заради благоприятното кръстопътно положение на града, тук се разполага щабът на руската армия и всъщност Бяла играе ролята на първа столица на освободена България. Тук отсяда и император Александър Втори.

След наводнение през 1890 г. осем свода в средната част на моста (около 130 м) са унищожени. През 1922-1923 г. мостът е реконструиран със стоманенобетонни опори и сводове, което променя първоначалният му облик.

Днес мостът е запазен като паметник на строителното изкуство. Използва се само като пешеходен. Годините и недобрата поддръжка рушат съоръжението и са необходими спешни мерки, за да запазим моста и спомена на Колю Фичето.

Южно от него е построен съвременен мост.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Пилот накара Ники Кънчев да онемее в „Стани богат“

Кадри: бТВ Станислав Кертиков продължи по емоционален начин блестящата си игра в „Стани богат“ тази вечер. След като се настани отново в стола на богатството, пилотът на самолет успя да докосне сърцето и душата на Ники Кънчев с признанието защо е решил да участва в телевизионната игра по бТВ. „Тук …

Блиц Новини
Луковит пропищя от щъркел, който кълве автомобили

Кадри Нова ТВ Малко комична история за агресивен щъркел разказаха хора от Луковит, но истинска. Те разказват, че животното кълве калници, сваля боята и нищо не може да го прогони от автомобилите. Щъркелът тормози Луковит и след завръщането си в града и поведението му дори ескалира. Часове след приземяването си …

Блиц Новини
Евгени Димитров – Маестрото: Търсим колоритни личности за „Бягство към победата“2

Кадри БТВ „Бягство към победата“ е едно риалити малко позабравено, тъй като минаха доста години от първото такова приключение, организирано и осъществено тогава от екипа на Слави Трифонов. Продуцентът му Евгени Димитров – Маестрото и отговорният редактор Йордан Свеженов споделиха любопитни подробности от подготовката в ефира на БТВ. Няма нито …

error: Content is protected !!