kaldata.com
Поради затягането на екологичните изисквания в Европа, автомобилният пазар безвъзвратно се променя. Дори Porsche не можа да премине тестовете на новата проверка за изхвърляне на вредни емисии.
Porsche временно спря продажбите на някои свои модели автомобили в Европа, поради несъответствието с новите екологични изисквания, които влизат в сила през месец септември тази година. Моделите Cayenne и Panamera могат да бъдат предварително поръчани, но според Frankfurter Allgemeine Zeitung, те няма да се появят по-рано от месец март 2019 година. Производителят на спортни коли е първата лястовица на предстоящите промени. Влизат в сила много твърди ограничения относно обема на изхвърляните в атмосферата вредни вещества. Това може да промени пазара и даде зелена светлина на транспорта с алтернативно гориво.
С какво започна всичко
През 2015 година специалистите от университета на Западна Вирджиния (WVU) хванаха в голямо нарушение най-големият в света производител на автомобили – групата Volkswagen, в която участва и Porsche. Оказа се, че дизеловите автомобили на концерна са оборудвани със специализиран софтуер, който разпознава кога автомобилът е в режим на тестване и за кратко време понижава токсичността на изхвърляните газове. Произведени са над 11 милиона подобни автомобила. Измамата е толкова голяма, че последвалият скандал получи името „Дизелгейт“ – по аналогия с със скандала Уотъргейт, завършил с оставката на Ричард Никсън. А в този случай, да напусне се наложи генералният директор на автомобилния концерн Мартин Винтеркорн (Martin Winterkorn).
Една година по-късно германското списание Focus проведе собствено разследване и разбра, че най-големите производители – Audi, Volkswagen, Ford, Daimler – предпочитат да сертифицират своите автомобили в Люксембург, Холандия или Малта. Списанието нарече този процес „Сертификационен туризъм“. В тези държави сертификатите се издават от частни фирми, а техните тестове са по-различни от международните.
Малко след това немската компания Deutsche Umwelthilfe откри, че съдържанието на азотния оксид (NOX) в изгорелите газове на Opel Zafira се променя в зависимост от режима на провеждане на тестовете. Заподозрян бе и американско-италианският алианс Fiat Chrysler (FCA). И накрая лавината на Дизелгейта засегна Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nissan и Suzuki. Някои от тези компании директно прибраха автомобилите си, без да чакат появата на съдебни искове.
Двойният контрол
Този скандал стана катализатор на процеси, които вече бяха назрели: през 2011 година изследователския център на Европейската комисия публикува изследване, според което, при реална експлоатация дизеловите автомобили превишават нормите за изхвърляне на вредния NOX цели три и половина пъти. Причината за този доста странен факт е, че стандартният изпитателен цикъл New European Driving Cycle, определящ техническите характеристики на автомобилите, въпреки че съдържа думата „нов“, е приет през далечната 1970 година. В него има доста странни неща. Така например, предвижда се използване на ускорение до 50 км/ч за 26 секунди. Повечето съвременни автомобили за това време отдавна ще са минали 100 км/ч. Не е за учудване, че в този твърде лек режим и далеч на най-чистите двигатели се вписват в изискванията на стандарта Евро-6.
И какво ще стане, ако бъдат пришпорени? Точно това ще покаже Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) – новата тестова процедура, разработена под егидата на ООН. Тези тестове са съобразени със съвременните скорости и реалности. Така например, разстоянието е увеличено двойно, а максималното ускорение е увеличено със 150%. Освен това, 44% от тестовото време е предвидено за ускорение на автомобила до 130 км/ч.
WLTP елиминира традиционните трикове на автомобилните производители. Например, start-stop системата, изключваща двигателя при спиране, вече няма да дава възможност за набирането на точки. А за да не се използва специализиран софтуер, намаляващ емисиите по време на тестовете, WLTP ще се дублира с RDE (Real Driving Emissions) – проверка на автомобила директно на трасето с помощта на портативен газоанализатор.
Условията на RDE са още по-твърди: температурни разлики от -7 до +35 градуса, скорост до 160 км/ч. Тестват се не само олекотените модели, но и тежките версии на автомобилите.
Според FAZ, Porsche просто не е дооценила обема на работата, която трябва да бъде свършена за да има съответствие с новите стандарти. Бензиновите двигатели ще трябва да имат специални филтри за твърдите частици, а мощните дизели – комбинирана система, предвиждаща не само впръскването на добавката AdBlue, но и използването на каталитичен конвертор.
Алтернативното бъдеще
Рамките на позволеното за дизеловите двигатели непрекъснато се стесняват. Докато през 2015 година средното значение на въглеродния диоксид не трябваше да превишава 130 грама на километър, за 2020 година това значение е вече 95 грама на километър. Концерните ще трябва да дават все повече средства в разработването на нови системи за филтриране на емисиите. Това не само със сигурност ще оскъпи автомобилите с ДВГ, но и ги лишава от перспектива. Става ясно, че с всяка изминала година екологичните стандарти ще стават все по-строги, а потенциалът за модернизиране на ДВГ скоро ще бъде изчерпан.
В тези условия всички големи автомобилни производители ще разширяват продуктовите си гами с модели, използващи алтернативно гориво. Концернът Volvo обяви, че още от 2019 година всички автомобили от тази марка ще имат електродвигатели като основно задвижване или като допълнение към ДВГ. Volkswagen ще разчита на природния газ: през 2017 година концернът взе участие в договора за изграждане на мрежа за зареждане с втечнен природен газ на територията на Германия.
Новите стандарти ще действат не само на територията на Евросъюза, но и в Китай, Индия, Южна Корея, Австралия и ЮАР. С изключение на САЩ, където се подготвя собствен национален регламент.
В тези условия, акцентът пада върху електромобилите и в близко бъдеще – тяхното захранване със зелена енергия. В това отношение бъдещето настъпва по-бързо от очакваното.