Снимка: sxc.hu
Днес практически няма автомобили без климатик. Този агрегат не само помага за поддържането на комфортна температура и влажност в салона, а и пречиства въздуха от прах и неприятни миризми, пише fakti.bg.
Като всяка друга техника, климатикът също има нужда от поддръжка. Производителите съветват той редовно да се зарежда с работни течности, но много собственици допускат грешката да пренебрегват тези препоръки.
Условията, в които работи автомобилният климатик, са крайно неблагоприятни. Той е подложен на въздействието на вибрации, резки температурни промени, прах и парите от различни технически течности.
Най-уязвимите елементи от конструкцията на климатика са съединенията. С времето състоянието на уплътненията се влошава и възникват течове на циркулиращия в системата фреон. Това пък води до ускорено износване на различни механични елементи, а след даден момент – и до повреди на компресора.
Повечето производители съветват климатикът да се зарежда не по-рядко от веднъж на две години ако колата е на възраст до 6 г. За по-стари автомобили процедурата трябва да се извършва ежегодно.
Разбира се, тези срокове са условни и важат само за климатици, които работят изправно. Ако забележи промяна във функционирането на инсталацията, собственикът веднага трябва да се обърне към специалист за диагностика и зареждане. Признаците за предстоящи проблеми са нестабилната работа, нетипично силен шум, прекъсвания на студения въздушен поток и влошено охлаждане.
За правилното зареждане на климатика е необходимо професионално оборудване. То позволява точен контрол над обема на зареждания фреон, маслото за смазването на компресора и налягането в системата.
Освен това хладилният агент не бива просто да се „долее“. Фреонът първо трябва да се източи от системата и едва след това да се зареди нужното количество в правилното съотношение с маслото. Добавянето на флуоресцентна боя помага са откриването на течове с помощта на ултравиолетова светлина.