fbpx

Китай строи цели градове за производство на електромобили

В околностите на китайския град Фошан се издигат няколко небостъргача, между които са разположени модерни индустриални сгради. Те са част от „града на електрическите возила“ Шунде (Shunde New Energy Vehicle Town).

Според местните власти той ще генерира приходи в размер на 100 млрд. юана (около 15 млрд. долара) за местната икономика, пише Bloomberg.

Плановете за Шунде предвиждат индустриалното градче да се превърне в хъб за производство и разработка на електрически автомобили. Проектът обаче не е единствен – в Китай се изграждат поне 20 мини-версии на Детройт с фокус върху бързоразвиващата се индустрия на електрическата мобилност.

Китайският президент Си Дзинпин се надява, че 500-те китайски производители на електромобили ще развият около себе си мрежа от спомагателни индустрии, които до 2025 г. ще успеят да превърнат в страната в промишлена суперсила в сферата на зелената енергия.

Дългосрочната цел на управляващите е да направят Поднебесната империя по-малко зависима от чуждестранните инвестиции, които са основна тема и в разгорелия се търговски конфликт между Пекин и Вашингтон.

Регионите, които имат нужда от икономическо съживяване, също искат да са част от този план. Те предлагат евтини площи, данъчни облекчения и субсидии за производителите на автомобили, доставчиците на компоненти и изследователските центрове. Надеждата им е, че стимулите за индустрията ще помогнат за разкриването на хиляди нови работни места.

„Производството на автомобили с алтернативно задвижване е залог, който местните власти не могат да подминат. Един успешен производител на електромобили може да привлече над 200 други компании, свързани с веригата на доставките, в даден регион“, обяснява президентът на Xpeng Motors Technology Хе Сияопен.

Неговият стартъп се ползва с финансовата подкрепа на китайските технологични гиганти Alibaba Group Holding и Foxconn Technology Group.

Общият размер на инвестициите в новите китайски „градове на електрическата мобилност“ възлиза на зашеметяващите 209 млрд. юана (над 30 млрд. щатски долара“, пише Bloomebrg. В това число влизат преките инвестиции в производствени активи, разходите за проучвания и тестове и държавните субсидии.

Третият по големина китайски автопроизводител Geely Automobile Holdings също е сред компаниите, които планират изграждането на собствени електрически „хъбове“ в Худжоу и Сиямен.

Но в повечето случаи моделът, по който се развиват тези проекти, следва типичната философия на китайската планова икономика, пише още изданието. Ентусиазмът по високите етажи на правителството се предава надолу по веригата, а местните власти възприемат идеите и започват да изграждат мегаломански проекти с надеждата, че ще успеят да привлекат инвеститорите.

Освен самите индустриални паркове, местните власти се заемат с осигуряването на цялата прилежаща инфраструктура – жилищни сгради, училища, болници и т.н.

Нещо подобно се случва и в околностите на столицата Пекин. Там правителството изгражда „инвестиционен град“, който трябва да се превърне в център на частните инвестиционни фондове от региона – индустрия, която управлява над 2 трлн. долара. Още десетина подобни „финансови зони“ са разпръснати във всички части на страната.

В периода между 2009 и 2017 г. Китай е похарчил близо 37 млрд. долара за субсидии в сферата на електрическата мобилност. В момента страната заема дял от над 50% в световното производстно на пътнически електромобили.

„Бумът“ в индустрията е свързан и с други проблеми. Скоростната урбанизация в Китай доведе до изчерпване на наличните парцели и недостиг на земеделска земя, повиши цените на недвижимите имоти и принуди властите да приемат по-строги правила за планиране на градската среда.

Поемайки ангажимент към електрическата индустрия, местните власти се надяват на по-големи шансове за одобрение на своите проекти за преустройство на оскъдните земеделски площи.

По тази причина проектите за изграждане на „индустриални градове“ привличат някои от най-големите строителни компании в страната, като Country Garden Holdings и China Evergrande Group.

Но въпреки бурното развитие на хъбовете на електрическата мобилност, автомобилната индустрия в Китай е изправена пред сериозни предизвикателства. Китайците купуват все повече електрически возила нарастват, но общите продажби на автомобили устойчиво намаляват.

Електромобилите заемат дял от едва 5% от общия пазар, а правителството започна да намалява субсидиите при покупката на возила с алтернативно задвижване. Идеята е да накара производителите да разчитат на иновациите и конкуренцията в битката за пазарен дял, а не на директната държавна помощ.

Всичко това кара някои анализатори да се съмняват в жизнеспособността на проектите като този в Шунде. Особено ако държавните приоритети се променят и електрическата мобилност загуби статуса си на „любимо дете“ на управляващите.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Полицай не послуша дъщеря си в „Стани богат“ и спечели много пари

Кадри: бТВ Никола Христов, който 28 години е бил инструктор по стрелба в МВР, показа самообладание, качества и знания в „Стани богат“ тази вечер. При един от въпросите обаче той бе сериозно разколебан, но в крайна сметка взе вярното решение и си тръгна с чек за 10 000 лева от …

Блиц Новини
Графа: Работохолик съм, но вече се пазя

Кадри Нова ТВ Вече доста години Влади Ампов – Графа е на върха със своето творчество и не само. Благодарение на него много млади таланти откриха попрището си в музиката. Неговият път както феновете му знаят започва от ранна детска възраст и както сподели издържа се сам от тийнейджърските си …

Блиц Новини
Ники Кънчев открива сезона на „Кой да знае?“

Кадри БТВ Тази вечер е старта на забавното куизно шоу „Кой да знае?“. С появата си в ефир бързо придоби популярност сред зрителите и сега се очаква с нетърпение. Гостите тази вечер са освен най-известната майка на мамино синче №1 – Катето Евро и господин „Стани богат“ Ники Кънчев. Двамата …

error: Content is protected !!