fakti.bg
Анализът започна през есента на 2018 г., след като масовият бензин А95 надхвърли 2.50 лв. за литър
Проблемът бил най-вече в търговците, които не отговарят на изискванията, не са свързани с НАП и продават бензин или дизел от цистерни и микробуси.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предложи амнистия за търговците на горива, които работят в „сивия“ сектор. Идеята е те да не бъдат преследвани за предишни данъчни и административни нарушения и задължения, ако доброволно излязат на светло. Препоръката е залегнала в секторния анализ на антимонополната комисия, която вчера пусна резултатите от поредното си проучване на пазара на горивата, съобщи в. „Сега“.
Анализът започна през есента на 2018 г., след като масовият бензин А95 надхвърли 2.50 лв. за литър, с което горивата у нас станаха по-скъпи дори от тези в Люксембург. Щафетното вдигане на цените без ясни аргументи доведе до серия от протести в различни градове на страната. Комисията не е открила нередности, но дава препоръки.
„Следва да се проучи възможността за създаване на механизъм за оздравяване на сектора. Това би могло да се осъществи, като с нормативен акт еднократно се даде възможност на предприятията от сивия сектор да хармонизират своята дейност с действащата нормативна уредба и да изпълнят доброволно неизпълнените до този момент данъчни, административни и др. задължения към държавните органи, отговорни за спазването на данъчното законодателство“, изтъкват от КЗК. Така неизрядните до този момент сиви търговци ще могат да излязат на светло, без да се опасяват от санкции за минал период.
Допитване сред търговците на горива установило, че за тях сивият сектор наред с липсата на данъчни складове и ведомствените бензиностанции е сред най-сериозните трудности за бранша.
Проблемът бил най-вече в търговците, които не отговарят на изискванията, не са свързани с НАП и продават бензин или дизел от цистерни и микробуси. Пазарът не работел добре и заради т.нар. ведомствени бензиностанции, спрямо които изискванията са значително занижени. Липсата на възможност да се установи по безспорен начин дали тези обекти зареждат с гориво единствено превозните средства на фирми и земеделски производители за собствените им нужди създава съмнения относно нерегламентирана продажба на трети лица. Това ги поставя в привилегировано положение спрямо останалите играчи на пазара. Отделно от това продажбата на горива с лошо качество на пределно ниски цени влияе негативно на индустрията и я обрича на дългосрочно недостатъчно добро инвестиране, финансиране и развитие, оплакват се самите търговци.