fbpx

Капитал: Пакетът „Макрон“ проби българската отбрана

автор: Илин Станев, Капитал

Доскоро българските политици бяха обвинявани, че пред Брюксел са г-н/г-жа „да“. Сега вече могат гордо да носят титлата на г-н/г-жа „не“. Както изглежда обаче, промяната не гарантира успеха им в европейските институции.

Вече две години те без разлика в партийната окраска се опитват да саботират предложеното ново европейско законодателство за пътния товарен транспорт – пакетът „Мобилност 1“. Причината е, че за транспортните фирми в България идеите за повече социални права на шофьорите изглеждат като торба със захар, която аха да се изсипе в техния резервоар. „С това законодателство иска да унищожат нашия бизнес модел, това е“, казва Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи. Така спирането на „пакета Макрон“, както в България са по-известни предлаганите мерки, се превърна в нещо като въпрос на национална чест. Целта на София е да отхвърли опитите за изкуствено ограничаване на възможностите на българския бизнес да работи безпрепятствено в страните от ЕС. От една страна, те могат да доведат до затваряне на фирми, а от друга – до вълна на специфична шофьорска емиграция.

След като в четвъртък тази седмица Европейският парламент одобри новите правила, те ще бъдат окончателно договорени или до 18 април, или в мандата на следващия европарламент. Но дори и политическото катеначо да беше забавило повече пакета „Мобилност 1“, това само щеше да доведе до въвеждането на едностранни мерки от Германия, Австрия, Белгия, Италия или Франция, които нямаше да бъдат в полза на превозвачите.

Българският импас

България влезе в играта едновременно със силен интерес – в пътния транспорт вероятно са заети 120 хил. души (статистиката на НСИ не позволява точна сметка) и както рядко се случва, с възможност да окаже влияние. Ненапразно пакетът „Мобилност 1“ беше сред приоритетите на българското председателство на Съвета на ЕС – именно в първата половина на 2018 г. се очакваше страните членки и Европейският парламент (ЕП) да постигнат общи позиции по предложенията на Европейската комисия (ЕК) и двете институции да започнат преговори по тях. Това беше основна тема и в разговорите на премиера Бойко Борисов с френския президент Еманюел Макрон при посещението му в България през август 2017 г.

Появата на законодателния пакет се дължи на поредицата мерки, които бяха предприети от няколко държави, за да ограничат работата на транспортни компании от други страни членки на тяхна територия. Първо, със стриктно прилагане на съществуващото законодателство – след 2015 г., ако във Франция шофьор бъде заловен да прекарва в кабината си задължителната 45-часова почивка, глобата за фирмата му може да достигне 30 хил. евро. След това Германия и Франция приеха законодателство, което изисква заплащане на местната минимална работна заплата от всички фирми, които оперират на тяхна територия, независимо от вида на превоза (без транзита във френския случай).

„Някои страни членки искат да пребалансират достъпа до пазара си на пътни товарни услуги, след като местните компании изгубиха своя дял вследствие на незаконни практики като безконтролен каботаж (превоз между две точки в друга страна – бел. ред.), фалшиви компании за командироване на работници или неспазване на трудовото законодателство“, обяснява Кристина Тилинг, политически секретар на Европейската транспортна федерация.

След настоятелно оплакване от Полша година по-късно Европейската комисия започна процедура по нарушение срещу двете държави с идентичен мотив: „Прилагането на минималната заплата за някои международни транспортни операции, които имат само маргинална връзка с територията на приемащата държава членка, не може да бъде оправдано, тъй като възпрепятства функционирането на вътрешния пазар“.

Вместо да приложи правомощията си спрямо Берлин и Париж, ЕК предложи промяна в режима за командироването, а след това, през май 2017 г., представи цялостен пакет от промени, който обхваща не само заплащането (виж карето). „Когато отидохме на консултации в Брюксел и видяхме предлаганите промени, направо се изсмях, толкова абсурдно изглеждаше всичко, на практика те бяха преписали мерките, срещу които уж щяха да се борят“, ядосва се Траков.

Цялата разработка по темата четете ТУК.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Снаха спря играта на свекърва си в „Стани богат“

Кадри: бТВ Ваня Балтакова, която дълги години е работила в библиотеката на Софийски университет, а сега е пенсионер, се представи на високо ниво в „Стани богат“ и спечели 5000 лева. За 1000 лева тя бе попитана: „С проектирането на какви обекти се занимава основно ландшафтната архитектура“?“ – Паркове и градини, …

Блиц Новини
Киара след изгонването: Губила съм си времето в „Ергенът”

кадри bTV Поредната отпаднала от „Ергенът” хубавица заяви, че след като е изгледала предаването, си е дала сметка, че си е изгубила времето да преследва Алек. Киара Маджарова осъзнала това след като чула коментар от главния герой в шоуто, че не е негов тип човек, въпреки че го привлича по …

Hell's kitchen
Кой ще смени шеф Ангелов в „Хелс китчън”? Всички тръпнат в очакване

кадри Нова телевизия Кой ще води Кухнята на Ада, след като шеф Виктор Ангелов хвърли куртката? Въпросът вълнува всички фенове на шоуто, които видяха драматичния изход на водещия в сряда вечер. Шеф Ангелов се отказа да се занимава повече с кандидатите за наградата от 100 000 лева, след като те …

error: Content is protected !!