fbpx

Какво задвижване за автомобила да изберем?

automedia.investor.bg

Четирите основни вида си имат предимства, но и недостатъци

Споровете за това какво задвижване е най-подходящо за автомобилите със сигурност ще бъдат вечни. Някои хора обаче все още не знаят защо малкият и евтин модел има предно предаване, а не задно. Както и че AWD и 4WD не е едно и също.

Заради тях публикуваме кратко упътване, което на мнозина може да се стори скучно. Идеята му е да отговори на основните въпроси, още повече че съвременните технологии – хибриди, електромобили и специални материали, навлизат все по-бързо и променят превозните средства.

Предно предаване (FWD)

Това е най-разпространеният тип задвижване, предлаган на пазара. При него връзката между двигател и скоростна кутия е разположена отпред (обикновено напречно), като цялата енергия се предава на предните колела.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро? 

Най-вече това е икономическо решение, тъй като няма нужда да се предава мощността на задната ос. Колата не се нуждае от карданов вал, който минава през центъра. Отсъстват „тунел” на кардана и на задния диференциал, които обикновено изяждат пространството за пътници и багаж.

Комбинацията е добра особено през зимата, тъй като тежестта на двигателя е върху водещите колела и това дава по-добро сцепление при заснежен път. Загубата на мощността, както и разходът на гориво са по-малки, а освен това ремонтът е по-евтин.

Защо е лошо? 

Преди всичко, защото натискът върху предните колела е огромен, тъй като те поемат цялата енепгия при завиване и преминаване през неравности на пътя. Това съответно се отразява и на маневреността. Радиусът на завоя е по-голям, тъй като около предните колела са натрупани всички механични елементи. Ускорението е по-лошо, тъй като центърът на тежестта се мести назад и колелата губят сцепление.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

При колите с предно предаване се забелязва и така нареченото „недозавиване”, тоест завъртате волана, но колата не завива така, както искат Причината е, че при по-висока скорост инерцията отпред е по-голяма и предните колела изпитват затруднения. Те могат да „поемат” тежестта и да я изпратят в нежелана от водача посока, като съответно направят по-голям радиус на завой.

Задно предаване (RWD)

Двигателят, по правило, е разположен отпред, а енергията се предава на задните колела с карданов вал и диференциал. Това е класически тип задвижване, което се използва най-вече при спортните коли и луксозните автомобили.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро?

На първо място, защото инженерите имат възможност да си играят с разпределението на тежестта (при някои автомобили трансмисията е поставена отзад). Вследствие на това, върху предните колела има по-малко тежест, а и отсекът на двигателя не се товари допълнително. Колата завива по-добре и ускорява по-бързо.

С други думи – това, което не постига предното предаване, е налице при задното. Този тип коли имат по-малък радиус на завой, по-добра маневреност и по-добро ускорение. Мощността се контролила по-добре, тъй като диференциалът се намира в средата и двата задвижващи вала са с еднакви размери (за разлика от тези при колите с предно предаване).

Защо е лошо?

Добавя се излишно тегло, тъй като има повече механични детайли. Така се губи мощност и се увеличава разходът на гориво. Съответно и цената на колите със задно предаване е по-висока. Пространството в салона и в багажника намалява (заради вече споменаните вече салон и заден диференциал).

Какво задвижване за автомобила да изберем?

По-малкото натоварване на водещите колела (в случая задните) води до загуба на сцепление при мокър и хлъзгав път. При автомобилите със задно вместо недозавиване има презавиване, заради което може да бъде изгубен контрол на управлението. В същото време този тип коли са далеч по-забавни за каране.

4WD или 4х4

Тази система се използва при тежките и мощни всъдеходи, които винаги се нуждаят от максимална тяга. Повечето от тях по принцип са със задно предаване и благодарение на раздатъчна кутия мощността се предава и на предните колела. Някои машини непрекъснато се движат в режим 4х4, като мощността се разделя по равно между двете оси.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро?

Основно заради факта, че стръмните шосета и дори липсата на път не са проблем при този тип задвижване. Водачът винаги има на разположение цялата енергия, а съответно автомобилът ускорява далеч по-уверено.

Защо е лошо?

Тук голяма роля играе теглото, тъй като двете оси за снабдени с диференциали плюс допълнителна раздатъчна кутия. Цялата система е сложна и това води до загуба на мощност, намаляване на ефективността и увеличение на разхода на гориво.

При ускорение тези машини зависят не толкова от конските сили, колкото от въртящия момент. Да, те могат да изкривят врата на водача при рязко и стремително тръгване, но това не се отразява кой знае колко на максималната скорост.

AWD

В повечето случаи системата ALL-WHEEL DRIVE върти всички колела, но не винаги. До това се стига само, когато възникне съответната ситуация (хлъзгав път или труден терен). AWD се среща както при въсдеходите, така и при колите, търсещи по-добро представяне и по-висока скорост.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро?

Системата се опита да вземе най-доброто и от двата свята. Когато се движите с ниска сорост, тя сама избира най-краткият път от двигателя до колелата, като свежда до минимум загулата на енергия. При ускорение системата автоматично разпределя енергията по осите в нужните пропорци и така вашият FWD или RWD-автомобил се превръща в 4WD.

Защо е лошо?

Подобна конструкция обаче изисква прекалено много компромиси. Въпреки че системата не е активна непрекъснато, допълнителното тегло е налице през цялото време. Освен това е сложна и ремонтът, а и самото обслужване, са много по-скъпи.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Пилот накара Ники Кънчев да онемее в „Стани богат“

Кадри: бТВ Станислав Кертиков продължи по емоционален начин блестящата си игра в „Стани богат“ тази вечер. След като се настани отново в стола на богатството, пилотът на самолет успя да докосне сърцето и душата на Ники Кънчев с признанието защо е решил да участва в телевизионната игра по бТВ. „Тук …

Блиц Новини
Луковит пропищя от щъркел, който кълве автомобили

Кадри Нова ТВ Малко комична история за агресивен щъркел разказаха хора от Луковит, но истинска. Те разказват, че животното кълве калници, сваля боята и нищо не може да го прогони от автомобилите. Щъркелът тормози Луковит и след завръщането си в града и поведението му дори ескалира. Часове след приземяването си …

Блиц Новини
Евгени Димитров – Маестрото: Търсим колоритни личности за „Бягство към победата“2

Кадри БТВ „Бягство към победата“ е едно риалити малко позабравено, тъй като минаха доста години от първото такова приключение, организирано и осъществено тогава от екипа на Слави Трифонов. Продуцентът му Евгени Димитров – Маестрото и отговорният редактор Йордан Свеженов споделиха любопитни подробности от подготовката в ефира на БТВ. Няма нито …

error: Content is protected !!