Съществува ли зависимост между околната температура и мощността на двигателя? За някои автомобилисти това е неоспорим факт, други смятат подобна взаимовръзка за част от шофьорския фолклор, а истината е, че отговорът изисква известно задълбаване в теорията.
Двигателят с вътрешно горене работи на гориво и кислород от въздуха. Колкото повече от тази смес се впръска в цилиндъра, толкова по-висока е производителността на агрегата.
Количеството на кислорода обаче зависи от температурата, тъй като топлината влияе на обема на газовете. При -20°C в един кубически метър се събира 1.4 кг въздух, а при +30°C – само 1.16 кг. Разликата е около 20%.
Освен всички други спомагателни системи в автомобила за оптималното съотношение между горивото и въздуха в двигателя се грижат разходомерите. Когато сместа започне да се обогатява прекалено много с гориво, сензорът веднага отчита това и изпраща сигнал към управляващия блок да намали пропорционално количеството му спрямо въздуха. Колкото по-малко гориво, толкова по-ниска мощност.
Нагнетателят обаче също не е панацея. В повечето двигатели той сработва при 1 700-2 000 оборота на коляновия вал, така че при старт от място в жегите турбомоторите се държат точно като атмосферните и мощността им спада по същия начин.