fbpx

Защо България не произвежда автомобили?

Иван Бакалов, Фейсбук:

Защо България не произвежда автомобили?

Който прочете този материал ще разбере колко сме далеч и вън от реалната икономика.  (Виж по-долу или тук http://e-vestnik.bg/28451/rumantsite-zagubiha-1-miliard-evro-ot-bmw-zashtoto-ne-si-miat-zabite/)

Румънци се самобичуват, че не произвеждат толкова коли, колкото Унгария.

Унгария е с малко повече население от България, а има 3 автомобилни завода, плюс БМВ, които сега ще строят нов.

Румъния „изостава“ с два завода.

България я няма на картата.

И причината не е в инвеститорите.

В началото на 90-те корейския концерн „Деу“ се опита да направи завод в България, поискаха му рушвети, пречки, едно-друго и той построи завод в Румъния (и досега е там, завод на „Форд“).

В Румъния го освободиха от данък печалба за 10 години и 5 години без мита за компоненти за производство.

В следващите години до края на 90-те най-продаваните автомобили в България бяха произведени там – „Тико“ и „Деу рейсър“.

В края на 90-те БМВ-Роувър направи на собствен риск завод във Варна.

Българинът рече – „Абе, тоя „Роувър Маестро“ е стар модел, бе“.

Водил съм спорове, масово се подиграваха, че такава кола ще правят у нас.

Отделно пречките от правителството (на Виденов), или нежелание да помогне.

Моделът беше по-нов от „Лада Самара“, която за нашенеца минаваше за нова.

Сърбите десетилетия наред произвеждаха стар модел „Фиат“, румънците – стар модел „Ситроен“ и др.

Ама имаха производство.

И в Румъния после то се разви още.

Сега най-продаваните коли у нас станаха „Дачия“.

Най-евтини, все повече ги харесват и като качество.

(Впрочем, в Румъния отиде и цигареният поризводител „Бритиш американ табако“, като му попречиха да купи „Булгартабак“. И оттам ни внасят „Ротманс“ и др.).

У нас не са виновни само политиците.

Толкова ни е акълът.

И при соца сме опитвали да произвеждаме „Булгаррено“, не защото „руснаците“ са ни попречили, както приказват някои.

В Ловеч и „Москвич“ произвеждахме, а това производство се затри без да го развият с друга марка, да използват базата.

Гриша Ганчев се опита да направи там 25 години по-късно, когато всичко е заличено вече, завод за китайски коли, най-неподходящият вариант, който в ЕС най-трудно ще приемат, и като качество, и като конкурент.

И разбира се и това начинание умря.

Страна, в която автомобил не никне…



Румънците загубиха 1 милиард евро от BMW, защото „не си мият зъбите“

Петришор Пею, Зиаре.ро

  • 7 август 2018

Път в Румъния. Снимка: от тв екрана

Вечерта на 6 февруари 1999 г., по време на първата визита в Унгария на румънски министър-председател след 1989 г., тогавашният унгарски премиер Виктор Орбан покани своя румънски колега Раду Василе на вечеря в един прочут ресторант в Будапеща. По време на гощавката с вкусни унгарски специалитети Орбан предложи на Раду Василе да осъществят заедно магистрален коридор, който да свързва Букурещ с Будапеща по приблизителното трасе Букурещ-Брашов-Клуж-Орадя-Дебрецен-Будапеща.

Един от малкото придружители на Раду Василе на тази паметна вечеря, тогавашният транспортен министър Траян Бъсеску, скочи като опарен срещу това предложение, като каза, че няма никаква мотивация за строежа на магистрала по посоченото от Орбан трасе, защото стойностите на трафика не оправдават подобна инвестиция.

За да обясня нагледно какво казваше Бъсеску през 1999 г., ще си послужа с една известна стилистична фигура: „Не си мия зъбите, защото и без това никой не ме целува. Очевидно е обаче, че никой няма да ме целуне, защото не съм си измил зъбите“.

Минаха близо 20 години от този момент и редица правителства на Румъния останаха последователни в „немиенето на зъбите“: днес, близо 12 години след присъединяването към ЕС, имаме само 777 километра магистрала за национална територия от 238 397 кв км и население от около 20 милиона души.

Нашата съседка Унгария, лишена от богатото въображение на Траян Бъсеску, обаче все „си миеше зъбите“ в очакване на целувките: стигна до два пъти повече километри магистрала (1500) при площ от 93 030 кв км и население под 10 милиона жители, тоест има плътност на магистралите 5 пъти по-голяма от при нас. Пет пъти!

Битката за бъдещето е битка за инфраструктура: транспортна, енергийна, комуникационна. Всеки ден, който пропиляваме без да построим километър магистрала, е ден, който се добавя към изоставането на Румъния спрямо Централна Европа.

Съвременната автомобилна индустрия се превърна в гигантска логистична верига: огромни складове с компоненти и суровини ежедневно трябва да се транспортират на разстояния от хиляди километри, и стотици хиляди автомобили или двигатели ежедневно трябва да се транспортират на хиляди или десетки хиляди километри разстояние.

Десетки автомобилопроизводители се надпреварват да превземат все по-претенциозните пазари: в тази оспорвана надпревара скоростта и точността на доставките се превръщат във важен атрибут на маркетинга. Затова който има добра транспортна мрежа, ще има и добра автомобилна индустрия.

Европейският съюз е вторият по големина производител на автомобили в света с близо 17 милиона автомобила през 2017 г., а в класацията по държави Унгария заема девето място с 472 107 автомобила, а Румъния – десето с 364 654 автомобила. Не е случайно, че Унгария произвежда с 30 процента повече автомобили от Румъния.

Да сравним какво произвеждат Унгария и Румъния. Унгария има три фабрики (Ауди, Мерцедес-Бенц и Сузуки) с общо 11 000 служители, които имат сумарен оборот от над 12 милиарда евро, а Румъния има две фабрики (Рено и Форд) с 50 процента повече служители (18 500), които имат сумарен оборот от над 6 милиарда евро, тоест произвеждат наполовина колкото унгарците!

Миналата седмица научихме, че изоставането спрямо съседите унгарци няма да намалее, както ни обещават всички политици, а ще се задълбочи: БМВ обяви, че ще инвестира 1 милиард евро в нова фабрика в Унгария, където 1000 служители ще произвеждат 150 000 електрически автомобила годишно. Фабриката ще бъде построена в Дебрецен, тоест там, където свършва унгарската магистрала и откъдето не тръгва никаква магистрала към Орадя, финалната точка на една румънска магистрала, от която изглежда отдавна сме се отказали.

Има два начина за печелене на електорат: простият начин, в който вземаш всичките пари, които имаш, и увеличаваш пенсиите и заплатите на държавните служители, или сложният, в който „си миеш зъбите“ (тоест развиваш инфраструктурата) и се радваш после на „целувките“ на инвеститорите, които увеличават заплатите на мнозината (които не работят непременно за държавата), откъдето идват и по-големите вноски към пенсионните фондове.

Нашите политици са избрали изглежда първия вариант: увеличиха заплатите и пенсиите, страната се напълни с хипер и супермаркети, тесните и стари шосета се напълниха с мерцедеси и аудита, произведени в Унгария. Унгарците избраха по-сложния варинт: направиха магистрали, пестеливо харчеха парите си за малки и евтини коли, но изглежда имат по-добри заплати и индустрия в пълен подем.

Проблемът с инфраструктурата буквално задушава румънската автомобилна промишленост. Ако Рено плаче от 2014 г. за дълго обещаваната магистрала Питещ-Сибиу, която се превърна в истинска „Фата Моргана“, то Форд има късмета да се намира в Крайова, свързана с важна железопътна магистрала, която му позволява да изнася по жп линията 90 процента от продукцията си: в момента пътят от граничния пункт Куртич (на границата с Унгария) до Крайова трае 11 часа, а ако влакът си пропусне реда на някоя гара, може да продължи и 24 часа с изключителната средна скорост от 15 километра в час!

Но нашето правителство няма време за такива дреболии, то се бори смело с най-големите исторически врагове: безмилостната граматика и ужасната география; онези, които са победили тези страшни изпитания, намират ресурси за неподозирани оригиналности: я изпращат пенсионерите на ваканция в Гърция с пари, събрани от данъците на простите румънци, я плащат за огромни комисии (27 членове!) да имитират, че преговарят 4 години по договор, който няма да се подпише никога, за трети и четвърти реактор на АЕЦ Черна вода . . .

Ще завърша все пак с един прост съвет, но даден от сърце: Добри хора, мийте си зъбите колкото се може по-често!

БТА

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Започна наддаването за победител в Хелс китчън

Кадри Нова ТВ Краят на кулинарното шоу Хелс китчън наближава и започнаха залагания кой от останалите вътре участници ще грабне голямата награда от 100 000 лв. Четирима мъже се спрягат за основни претенденти за финала в шоуто. Това са Лъчезар Чоткин от Дупница, Димитър Красенов, който от 8 години живее …

Блиц Новини
Задава се сватба за Зомбори след Капките

Най-добре представящият се имитатор този сезон в „Като две капки вода“ Влади Зомбори официално от сцената се обясни в любов на половинката си актрисата Весела Бабинова. Макар да имат дете, двамата все още не са сключвали брак. След края на шоуто, той ще предложи на любимата си да се оженят, …

БГ звезди
БТВ прекали с Мария Силвестър, не могат да ѝ вземат думата

кадри bTV Водещата на „Бригада Нов дом” Мария Силвестър буквално превзема ефира на bTV тази седмица. Нейното присъствие започна с едно от най-обсъжданите предавания в родния ефир, продължава през участието ѝ в сериала „Алфа”. На всичко отгоре зрителите ще я виждат всеки ден като седмичен коментатор в „Преди обед”. Още …

error: Content is protected !!