fbpx

Български издател: Как се управлява културата ни? На операта – 11 млн. лева, на центъра за книгата – 0

Издателят и преводач Манол Пейков даде ярък пример за едно от нещата, които не са наред в управлението на културата в България. По повод конкурса за директор на Националната опера, който се провежда днес, той сравни нейният бюджет и този на Националния център за книгата, който пък би трябвало да подпомага превеждането на български книги на чужди езици. Разликата е …меко казано покъртителна! Ето какво пише Пейков във Фейсбук:

Днес е конкурсът за директор на Националната опера. Годишният й бюджет е 11 милиона лева. Почти всички спектакли през последните години са режисирани от един и същи човек: настоящият ѝ директор.

Това ме подтиква да ви напомня един съществен факт: за да работи ефективно Националният център за книгата са нужни около 200,000 лева на година.

Това е само 2% от бюджета на Националната ни опера.

Подобен (миниатюрен) бюджет би позволил на НЦК да подпомага с прилична сума преводите на чужди езици на около 50 български книги годишно – книги, които иначе едва ли някога ще видят бял свят. (Въпросната сума включва и заплатите на екипа, както и всички административни разходи на Центъра.)

Само че на хората, които управляват българската култура, този бюджет явно им се струва непоносимо висок – или пък им се вижда, че това е просто един ненужен разход. Вследствие на което през настоящата година Националният център на книгата има н у л е в бюджет.

Това не само намалява драстично шансовете на българската литература да има някакъв живот извън границите на България. Липсата на бюджет в НЦК сериозно излага страната ни пред многобройните чуждестранни издатели, чиито проекти са вече официално о д о б р е н и за финансиране, но финансиране за тях така и не постъпва. И пред онези, които разполагат с готови проекти и буквално ежедневно разпитват кога ще постъпи финансиране и има ли смисъл да кандидатстват (защото на хартия Националния център за книгата се води действащ и в добро здраве).

Надявам се добре разбирате, че този коментар ни най-малко не е насочен срещу оперното изкуство. Той просто се възползва от важния повод, за да контекстуализира начина, по който понастощем се управлява културата в България.

Иначе най-искрено се надявам новият директор на Националната ни опера да е на висотата на огромната отговорност, която този пост носи със себе си.

 

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Илия Луков разтърси ефира на БНТ с баладата за Гунди и Котков

кадри БНТ Народният певец Илия Луков разтърси с емоция студиото на БНТ в предаването на Георги Любенов. Той дойде за интервю, което много бързо се превърна в мини концерт. Луков изпя три песни, като първата беше легендарната балада за Аспарухов и Котков. Певецът не спести нищо от емоцията, която му …

Блиц Новини
Пилот накара Ники Кънчев да онемее в „Стани богат“

Кадри: бТВ Станислав Кертиков продължи по емоционален начин блестящата си игра в „Стани богат“ тази вечер. След като се настани отново в стола на богатството, пилотът на самолет успя да докосне сърцето и душата на Ники Кънчев с признанието защо е решил да участва в телевизионната игра по бТВ. „Тук …

Блиц Новини
Луковит пропищя от щъркел, който кълве автомобили

Кадри Нова ТВ Малко комична история за агресивен щъркел разказаха хора от Луковит, но истинска. Те разказват, че животното кълве калници, сваля боята и нищо не може да го прогони от автомобилите. Щъркелът тормози Луковит и след завръщането си в града и поведението му дори ескалира. Часове след приземяването си …

error: Content is protected !!