Има спад на туристите с 15%, трудно се намира персонал
Спад на туристите с 15% изчисляват към момента от Бургаската регионална туристическа камара. На някои пазари дори до 20%. Заради по-малкото туристи работодатели пестят от персонал, който им е все по-трудно да си осигурят. Засега се предвижда пълна заетост на персонала през най-натоварените месеци – юли и август, предава БТВ.
Димитър Тихолов работи от 15 години в Слънчев бряг като викач в ресторант и не помни да е имало толкова слаб сезон: „След баловете в някаква дупка влязохме. 10 дни и слабичко като цяло. Двойно по-слабо е от миналата година. Елате довечера да видите – същата работа, пак е празно”.
Шезлонги за празни, чадъри не се ползват. Според бранша причините са комплексни. Основната е завръщането на силни играчи като Турция и Египет. Също и кризата с „Боинг 737 Макс”, приземен през март след две самолетни катастрофи.
„Авиокомпаниите не могат да осигурят в пълния капацитет самолети, които да могат да превозват туристи до България. Ние губим традиционни пазари като еврейския, като германския”, казва Христина Славова от Туристическата камара в Бургас.
Кризата с кадрите става все по-голяма, жалват се хотелиери и ресторантьори. На централната алея в Слънчев бряг още търсят персонал.
Причините да няма желаещи да работят по морето са очевидни – краткият сезон, който тази година е едва около три месеца, ниското заплащане, а също и тромавите процедури при наемането на работници от трети страни.
Това се очакяаше. Причините следва да ги търсим в себе си. Лошото обслужване и ниското заплащане на кадрите е основната причина. Различните правителства също имат вина за това защото позволиха моската ивица да се превърне в „бетон до бетона“.
Ха сега да се даде отчет къде отидоха милионите за реклама от правителството. Отдавна министърката Ангелкова следваше да бъде позорно изгонена от министерството защото и тя има дейно участие по договорите за концесии.
Посочва се ,че никой не ползва чадър и шезльонг,ама посочете за какви пари се предлагат . В Гърция само ако пиеш едно кафе може да ползваш безплатно чадър,а в Турция са изцяло безплатни.
Никой не може да даде смислено обяснение защо до Турция на 1200 км. почивката е по-евтина отколкото на нашето море. Нали в Бъгария ДДС-то за туризма е 9%.
Българска делавера .
Корените на проблема с туризма в БГ се крият в миналото и в българския инат. По време на социализма хората бяха главно от соц лагера: Полша, Чехословакия, ГДР и разбира се СССР. Тези хора нямаха голям избор за морски дестинации по онова време. Едно от малкото места където човек можеше да отиде безпрепятствено беше братската соц България. Курортите бяха малко, а туристите много. По градовете по морето беше същото. Моного народ, малко заведения. Всичко това създаде и възпита няколко поколения „обслужващ персонал“ – бармани, сервитьори, управители, които станаха по-важни от директори и крадяха и с гъза си. Освен това обаче не им беше необходимо да предоставят добро обслужване. При тоя недостиг хората буквално се молеха и даваха тлъсти бакшиши за да им се осигури маса в ресторант. Помня много добре малко след 1989 все още беше така. Отиваш на заведение край морето във Варна. Заведението празно и на всички маси картонче „Reserve“. Бутнеш на сервитьора и веднага ти се осигурява маса. Сядаш и нямаш претенции какво, как и след колко време ти сервират. Търпиш лошото настроение на сервитьора и топлите напитки. По курортите пък цените бяха двойно и тройно по-високи от цените в градовете зер там чужденци ходят, а те имат пари не ги мисли. Това беше философията. Познавах хора от бранша и доста от тях след един сезон на златните през останалото време на годината лежаха по гръб. А по важност и високомерие не мож ги надмина и директор. Така беше тогава. Е, това време отдавна свърши, но този манталитет остана. Само дето онези, които бяха крали отвориха ресторанти и хотели мислейки, че каквото е било пак ще бъде. За известно време беше заради инерцията и заради старите навици на туристите. Но ниските заплати( на някои места на Златните, сервитьорите ги наемаха без заплата, познавам хора), безбожно високите цени, лошото качество на предлаганите стоки(храна и напитки) и съответно лошото обслужване малко по малко си свършиха работата. Така се стигна до тук. През 2007 пролетта ходихме до Мелник. Прехваления Мелник. Влизаме в ресторант, празен. Поискахме да тестваме виното, тъй като на огромна табел пред ресторанта пише „Wine testing“, при което сервитьора( той и собственик) ми каза следното „…ако има настроение и оцет да ти сипят все е хубаво…“ Малко по-късно когато поисках да си прибере кучто от под масата, той ни заяви, че не може да си къса нервита с нас и ни каза да напуснем(изгони ни). И това в слаб сезон при празен ресторант. Ей това е БГ манталитет на обслужване. Всичко това допълнено от факта, че хотели и кръчми поникнаха навсякъде с хиляди доведе до отлив на клиенти. Този отлив от своя страна доведе до невъзможност работодателите да плащат по-нормално дори и да искат. Освен това и ината на българина също допринесе. Вместо да се поучат от всичко това и то точно хората, които имат интерес не си промениха подхода и продължават по същия начин обвинявайки всичко друго като, слаб сезон, лошо време, законодателство и реклама, но не и самите себе си. Миналото лято отиваме във Варна на плажната алея вечерта на ресторант. Сервират ни топла мастика, вкиснал катък и на въпроса ми нямат ли студена мастика ми отговаря сервитьорката, че не ги охлаждали. И то с демонстрация на такова безразличие, че ми падна мандибулата. И това на почти празен ресторант. Самият факт, че заведението е на плажната алея според собственика явно е достатъчен за да му доведе клиенти. Качеството на стоките и обслужването не е от особено значение. Е та този манталитет доведе до това, което е в момента. И по-лошо ще става ако собствениците не се вразумят. А като тръгне веднъж лошата реклама върви та оправяй нещата. Мисия невъзможна.