fbpx

Братята Фитипалди и техният Beetle с два мотора

През 1969 година Емерсон и Уилсън създават прототип за състезание за издръжливост
Легендарният бразилец Емерсон Фитипалди е един от малкото пилоти, постигнал успехи, както във Формула 1, така и в IndyCar. Също така е и един от малкото, които са карали за собствен тим във Формула 1. Феновете на Формула 1 са наясно с историята на напускането на McLaren преди началото на сезон 1976 от страна на Емо, както го наричат почитателите му, за да кара за тима на брат си Уилсън – Copersucar-Fittipaldi.

Това се оказва лошо решение и двамата остават далеч от успехите, но днес ще се върнем към една доста по-ранна история от съвместната им работа. Най-общо казано, става въпрос за експеримент от 1969 година, който включва братята Фитипалди, сериозно преработен VW Beetle или Костенурка, както го предпочитате и състезанието „1000 километра на Гуанабара” в родната им Бразилия.

В края на 60-те години на миналия век Емо вече се състезава в Европа, но редовно се прибира в родината си, а през зимата винаги предпочитал да си е у дома. В същото време Уилсън вече работи по мечтата си да има собствен отбор във Формула 1 и развива сериозен бизнес: произвежда тунинг части, състезателни волани, сглобява болиди за Формула Vee и т.н.

През октомври 1969 Емерсон се прибира у дома и двамата с Уилсън обсъждат възможността да стартират в „1000 километра на Гуанабара”, като се оказва, че основният им проблем е липсата на състезателен автомобил…

По това време в състезанието стартират някои от най-силните пилоти на Южна Америка, а в стартовия списък присъстват коли като Ford GT40, Alfa Romeo T33 и Lola T70. С други думи, нивото не е като в Льо Ман, но е много близо. Братята Фитипалди са наясно, че нямат бюджет за такъв автомобил и решават да сглобят собствена кола, базирана на сериен VW Beetle.


Моделът на VW се произвежда десетилетия наред в Бразилия и се радва на изключителна популярност, а резервните части са в изобилие. Към проекта се включват още две интересни личности – Нелсон Брици и Ричард Давила, който по-късно ще получат важна роля в колите, създадени от Ligier и Nismo. Основният проблем на серийния Beetle е слабият двигател – работен обем 1,3 литра и мощност едва 46 конски сили. С някои доработки в Бразилия по това време вече се подготвят мотори на Beetle за състезания – обемът им е 1,6 литра, а мощността 130 конски сили.

Това обаче също е недостатъчно и братята Фитипалди решават да инсталират в състезателната си кола два такива мотора. Те разполагат двата двигателя един зад друг, като те задвижват задния мост, а общата им мощност става 260 конски сили. Това трябва да се добави към ниското тегло на прототипа на братята – едва 407 килограма. Това става възможно, след като братята олекотяват максимално шасито, инсталират пространствена тръбна рама, заместват оригиналното купе с негово копие от стъклопластика и инсталират огнеупорна стена зад седалката на пилота, за да го отдели от двигателите.

Също така двамата ползват и доста неща от Porsche 550 Spyder – от 5-степенната механична трансмисия през барабанните спирачки, управлението чак до цялото предно окачване. Уилсън използва опита си от Формула Vee, едноместните болиди с мотори на Beetle и прехвърля в прототипа цялото полунезависимо задно окачване от последната си формула, което е с винтови пружини. Години по-късно Уилсън ще обясни, че колата е била „луда, с огромен въртящ момент” и във всеки един завой е имало брутално презавиване и почти винаги сериозни дрифтове.

Естествено, първият сериозен проблем с двата мотора е охлаждането им. Но братята поставят огромен въздухозаборник точно до мястото на пилота, като от челното стъкло остава само долната му половина. А година по-късно добавят още тръби за насрещния въздух – на покрива на колата и капака на мотора остава постоянно отворен.

За създаването на целия автомобил отиват почти два месеца и дни преди старта Емерсон прави последните тестове на „Интерлагос”, с които колата се справя без проблеми. В свободните тренировки за „1000 километра на Гуанараба” Емо записва трето време, изпреварен само от Карлос Паче с Alfa Romeo T33 и Сидни Кардосо с Ford GT40. В състезанието обаче късметът изневерява на братята.

Емо върви трети, стига до второто място, но по-късно отпада заради повреда в скоростите. През следващата година двамата се пробват отново, но пак отпадат заради повреда и след това продават колата. Но историята не свършва тук.

От представителството на Volkswagen в Бразилия се свързват със семейство Фитипалди, за да разберат тайната на прототипа им и по-късно се появява реплика на състезателния автомобил, създадена от компанията, която е много точно копие на оригинала. Точно тази кола и до днес може да се види на най-големите моторспорт събития в Бразилия.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Михаела успя да направи всички свои врагове в Хелс китчън

Кадри Нова ТВ Провал след провал в червената кухня и непрекъснатите караници на висок тон взеха жертва и това е Кирил, който се превърна в поредния елиминиран готвач. Участникът влезе с висока заявка и впечатляваща биография, но така и не показа какво може. Кирил бе сред основните виновници за провалената …

Блиц Новини
Въпрос за планети провали Радо от Сливница в „Стани богат“

Кадри бТВ Радослав Иванов от Сливница достави удоволствие на зрителите с играта си в „Стани богат“ тази вечер. Радо, който изгражда системи за видеонаблюдение и прави исторически възстановки на ключови битки от българската история, не се затрудни с първите пет въпроса и стигна лесно до първата си сигурна сума от …

Блиц Новини
Скандалният Емрах Стораро се навърта около Натали Трифонова

кадри bTV, Инстаграм/Натали Трифонова Безспорно най-големият скандал в “Денсинг старс” до момента е целувката, която залепи Емрах Стораро на партньорката си Веселина по време на тангото им. Непозволеният интимен контакт би бил причина поп фолк певецът веднага да изхвърчи от шоуто във всяка страна, но явно не и в България. …

error: Content is protected !!