fbpx

Бездънна юридическа яма: Кой е с предимство на велоалеите – колоездачите или пешеходците?

Кой е с предимство по велоалеите – пешеходците или колоездачите? Този въпрос набира все повече сила в Бургас, особено в разгара на летния сезон, когато по пешеходните зони ежедневно стават скандали между т.нар. байкъри и пешеходци и цари истински хаос. Отговорът обаче се оказва по-труден за намиране, отколкото изглежда на пръв поглед, пише Флагман.бг.

Повод за поредното задаване на вече превърналия се в меко казано дразнещ и тривиален въпрос е инцидент от преди няколко дни. За него пред Флагман.БГ съобщи бургазлийката Красимира А., чийто приятел – участник в „катастрофата“ е пострадал сериозно.

„Човекът, когото визирам, се движел по велоалеята в Морската градина – той е колоездач с дългогодишен опит, който кара не толкова за удоволствие, а по-скоро като професия и начин на живот. Пред него внезапно изкача дете на видима възраст 12-13 години и той веднага преценя, че няма достатъчно време да спре. Осъзнавайки риска, моят познат захвърля колелото на една страна, скача на другата и се наранява сериозно – удря си главата и се охлузва на множество места. Детето е невредимо. За „благодарност“, от майката на бъдещия тийнейджър той получава хокане, което в последствие ескалира до жалба в полицията“, разказва Красимира А., която по-рано днес изпрати дълго писмо до нашата редакционна поща, за да зададе два коректни и важни въпроса:

Кой е с предимство на велоалеите – пешеходците или колоездачите? Кой всъщност защитава велосипедистите в случай на подобен инцидент?

За да получим адекватен отговор на тези питания, е необходимо първо да дефинираме няколко понятия и да разберем всъщност какво е тълкуванието на закона (ЗДвП) спрямо подобни казуси.

Какво представлява велоалеята?

Според европейските норми, по които в Бургас са изградени почти всички подобни участъци от пътя, велоалеята представлява: „…Част от пътя, която е обозначена с прекъсната линия, знаци или пътна маркировка и се ползва преференциално или ексклузивно от велосипедисти“. Ключови тук са понятията „преференциално“ или „ексклузивно“. Именно тук е и ябълката на раздора.

Пред Флагман.БГ директорът на ОП „Транспорт“ към Община Бургас Андрей Рунчев обясни, че в града велоалеите се разделят на два типа – ексклузивни или такива за общо ползване, но с приоритет към колездачите.

Вторият тип в случая е по-интересен. На не малко места в Бургас обособените ленти за колоездачи са именно такива – в голяма част от Морската градина, по протежението на ул. „Гурко“, например. Това на практика значи, че там, където има маркирана велоалея, тя може да се ползва и от пешеходци и е поставена по-скоро с цел обозначаване на място, по което минава велосипеден трафик. Един вид препоръка.

А какво се казва на най-високо ниво?

Изненадващо в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) не е дадена ясна дефиниция на понятието „велоалея“ и това е до известна степен нормално, тъй като думата бе въведена съвсем скоро в българския речник. Това е другият проблем.

В казуса, описан по-горе, се задава въпросът „Кой е с предимство?“ или казано другояче: „Кой е виновен в ситуацията – детето, изскочило на пътя изневиделица, майка му – че го е оставила без надзор и не му е обяснила какво е велоалея или колоездачът, на когото пък ясно е обяснено, че в Бургас има работеща мрежа от велоалеи?“

А как може да подадеш жалба в полицията, как може да се прецени дали велосипедистът е карал с „превишена“ (или любимата на институциите дума „несъобразена“) скорост, как може изобщо да се говори за вина – при все, че законът в случая „мълчи“? Това е един вид параграф 22 – велосипедистите са виновни, че карат по велоалеите, но са и виновни, че не карат по тях (??!). Юридическата дупка е бездънна в този случай, защото се търси вина, без има конкретика в закона.

Въпросът за момента остава без отговор, защото в ЗДвП няма ясна рамка. Глоби за пешеходци, стъпили по велоалеята, няма. Такива няма и за велосипедисти, излезли извън рамките й. Липсата на знание и яснота води до липса на контрол, а тя – сама по себе си – до създалия се пълен хаос, който наблюдаваме през последните няколко лета. Колоездачи опитват да карат по велоалеите, но те са препълнени с хора, а когато излязат извън тях, биват хокани за това, че „не си карат по пътя“.

Може би е време е за въпросната ясна законова рамка, която да дава дефиниция на понятията.

По този начин не само ще се доближим до така желаната Европа и нейните „стандарти“, ами ще преодолеем и един от сериозните проблеми, с който се сблъскват всички движещи се по улиците хора.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Ники Кънчев: Жена ми заплаши, че ще ме остави на улицата

Кадри: бТВ Водещият на „Стани богат“ Ники Кънчев започна по необичаен начин телевизионната игра тази вечер. Той определи себе си като мислител и разкри какво му е заръчала неговата половинка. „Жена ми днес ме изпрати с думите: Не се прибирай, ако не дадеш най-после тези 100 000 лева на някой …

USA news
Do not dye Easter eggs this color

Easter is coming – that means it’s time to think about dyeing eggs. Traditionally, the best colors are red, burgundy and orange. Church does not forbid painting one of the main symbols of Easter in other colors, but it is better to avoid using dark shades. What colors are eggs …

Блиц Новини
Симона между Никол и Митко в Хелс китчън

Кадри Нова ТВ Любовната история между Митко и Симона вълнува и останалите обитатели на общежитието на Хелс китчън. Дори шеф Ангелов подпитва на моменти как вървят нещата между тях. Но Никол е най-близката й приятелка и прави опити да я предпази от разочарование, което евентуално Симона ще изпита след края …

error: Content is protected !!