„В Москва премиерът проведе изключително добри срещи в дух на добронамереност, прагматичност, желание да се засилят взаимоотношенията между България и Русия. И това е особен важно по отношение на туризма, защото Русия е един от нашите ключови пазари за привличане на максимално много туристи”. Това обяви министърът на туризма Николина Ангелкова в предаването „Офанзива с Любо Огнянов” по Канал 3.
„Важно е да имаме добри взаимоотношения във всяка една област, но искам да подчертая, че по отношение на туризма ние винаги сме ги имали, и отново благодарение на добрия контакт и добрите взаимоотношения между премиера Борисов и президента Путин ние успяхме през 2016 г. да имаме рекорден ръст на руските туристи в страната – около 30%. Също така тогава, благодарение на разговор, който беше проведен между двамата лидери, се стартира едно много тясно сътрудничество по отношение на сигурността. Така че резултатите от тези усилия се виждат и наистина, според мен, това посещение беше много ключово и важно и смятам, че премиерът и президентът Путин изразиха ясно своето желание за засилване на взаимоотношенията, за тяхната прагматичност и изобщо да вървим напред, така че максимално да реализираме проектите от взаимен интерес”, каза министърът на туризма.
В какво се изразява обаче успехът на разговорите по отношение на туризма, Ангелкова поясни:
„За първи път, отново благодарение на подкрепата на премиера Борисов и президента Путин, ние ще имаме следващата година – година туризма на Русия в България и година на България в Русия – през 2019-а. Това се случва за първи път и на практика дава възможност на цялата руска администрация да работи целенасочено към направление България. Това е много важно, защото така ще привлечем допълнително интереса на руските туристи, към това, което предлагаме”.
Ангелкова коментира и прогнозите от бранша, че през идния летен сезон се очаква драстичен отлив на руски туристи.
„Не смятам, че се очаква чак толкова песимистична картина по отношение на руските туристи. Това, което коментирахме и по време на форума в Санкт Петербург, на който присъствах, и по време на срещите, на които присъствах по време на визитата на премиера Борисов, всъщност отново подчертахме засиления интреес на руските туристи към България, и това, че България се превръща във все по-устойчива дестинация по отношение на руския пазар. Защото се увеличават значително и редовните самолетни линии, за сметка на намаление на чартърните. Което показва устойчивост и постоянен интерес.
Това, което е предизвикателство е изключително агресивната ценова политика от страна на Турция, която е нашият пряк конкурент по отношение на руския пазар. Там има и държавни гаранции и по информации от руски туроператори – в Турция се предлага олинклузив в 5-звезден хотел за 10 дни, за около 250-270 долара. Ние няма как да се борим с тази агресивна ценова политика и затова разчитаме на стабилните взаимоотношения, които имаме в сектора в момента. Ако изобщо има спад, защото е рано да се говори за това, нашите прогнози са да е около 4%. Това е много малко и ако успеем да задържим тези нива, ние пак ще посрещнем 550 хиляди руски туристи”, обясни министърът.
„Общата картина, която имаме обаче показва ръст с около 5%, което ако успеем да реализираме, ще покаже, че страната наистина става много устойчива и разпознаваема. Защото оценката, която имаме е, че рядко се случва в 3 поредни години да има такава устойчивост на един и същ пазар, особено предвид цялата геополитическа обстановка около нас”.
Извън пазара Русия, Николина Ангелкова обясни, че страната ни има изключително голям ръст по отношение на туристите от Германия – над 48% за 2016 и 2017 г. Това компенсира спадове от други пазари, тъй като именно Германия е на първо място по отношение на летния туризъм в България. Тя поясни, че има ръст и по отношение на полския и чешкия пазар. Румънците, пък са на първо място, заедно с гърците, общо – за целогодишен туризъм.
„Обръщаме се и към други пазари с потенциал. От резервации и заявки за полети правим анализ, че общият ръст ще бъде около 5%. Приходите от летен туризъм през миналата година бяха 3,7 милиарда лева, значи очакваме това лято да стигнат 4 милиарда и да ги задминат”, каза още министърът на туризма.
И добави:
„Никога България не е била мантра за алкохолен туризъм. България основно е позната като дестинация за семеен туризъм”.
Тя поясни, че курортът Сълнчев бряг дава най-много приходи в държавната хазна – почти 1 милард лева и според нея не бива да бъде разрушавано с лека ръка нещо, което носи толкова приходи.
По отношение на акциите за разрушение на преместваеми обекти и други подобни по родното Черноморие, Ангелкова коментира:
„Нека не бъркаме спазването на закона с предприемането на едни или други действия, които биха навредили на туризма. Това, което би навредило на туризма е въвеждането на някакви правила, норми, без те да бъдат обсъдени с обществото – в началото на летния сезон, например. Нещо, което да създаде хаос. Примерно – продажбата на пакетите за 2019 г. започва сега – и ако има неяснота и несигурност по отношение на това какво се предлага и че рязко може да има промяна в правилата, без те да бъдат обсъдени, това ще доведе до несигурност и до отлив. Но спазването на правилата категорично подобрява качеството на продукта”.