снимка: Лина Кривошиева
От началото на месеца в Културната столица на Европа Пловдив се разпространява цяла поредица от нови сувенири, които привличат вниманието на туристите и пораждат доста коментари. Най-обсъждани са близалките в различни цветове с формата на „Альоша“ – добре познатия паметник на съветския воин, който е един от символите на града. Идеята за изработването на и разпространението на разноцветните близалки е на артистичния дует Георги Богданов и Борис Мисирков, отдавна познати като едни от корифеите на фотографията в България. Те са главни действащи лица и в най-успешната българска продуцентска компания за кино – „Агитпроп“.
Тандемът Мисирков / Богданов се занимава отдавна с темата за социалистическото минало и за наследството, което носим от него, споделят във Фейсбук авторите на проекта Take Away Souvenir.
Сувенирът близалка във формата на Паметника на Альоша е именно провокация към темата за историческата ни памет и сблъсъка й с съвременното консуматорско общество, и претопяването на символите на миналото.
„Занимава ни как преживяваме и пресътворяваме близкото минало в контекста на съвремието ни, в което всяко нещо трябва да е бързо смилаемо и удобно за консумация.
Сувенирът близалка в случая е откровен кич, който трябва да накара този, който го опита, да се замисли за историческата си памет и за отношението си към близкото минало.“