fbpx

Разказ от първо лице: Защо шофьорите в България някога бяха по-добри от сегашните

реклама

Шумът около гладната стачка на Николай Колев – Босия, протеста в негова подкрепа, разменените послания с президента Румен Радев и многото коментари за това как по принцип да се противодейства на „системата“, взеха сякаш да оставят на заден план самата причина за недоволство на този вечен дисидент. Нека да припомним – всички действия на Босия са по повод едно ужасно порочно явление – продажбата на свидетелства за управление на МПС. Според него, а и според много други хора, това е причината по пътищата в България да има много неподготвени и недисциплинирани шофьори, което превръща движението с автомобил в истинска война, с много жертви и ранени.

Без да изпадаме в излишна носталгия по някакво „добро старо време“, споделяме един разказ за това как навремето се е вземала шофьорска книжка. Той беше публикуван преди време в електронното издание „Ретро Бг“. Целта ни не е да хвалим тоталитаризма от времето на Тодор Живков. Просто това е разказ от първо лице, който показва какъв респект към шофьорската правоспособност трябва да има, ако искаме пътищата у нас да са по-безопасни.

Една от най-големите злини на съвремието ни е войната по пътищата. Вярно е, че автомобилите са десетократно и сигурно многократно увеличени от времето на соца. Но има и друг проблем – шофьорските курсове, начинът на обучение, изискванията за придобиване на шофьорска правоспособност.

В далечната 1986 г., когато се записах на курс за любител шофьор, първите два месеца бях на обучение в зала в един от центровете на тогавашната организация ДОСО. Чак след това се качих на автомобил с инструктор. Това беше един очукан „Москвич“, който оставяше след себе си димна завеса, но поне имах инструктор, който беше изключително спокоен и готов да обяснява винаги всичко.

Спомням си, че преди да се явя пред КАТ, минахме вътрешен изпит, който се състоеше от две части – теория и практика. Решавахме листовки, след това ме препитваха устно само върху закона и чак след това се качвахме за изпитно кормуване. Провал на едно от трите места означаваше допълнителни занятия и сбогуване въобще с възможността да се добереш до изпит пред КАТ. Ако всичко минеше нормално, ти насрочваха дата за изпит. Отново първият изпит беше с листовки. След това следваше полигон. Изобщо – 9-те кръга на ада.

Днес това го няма и затова много често сме свидетели на почти сакати опити за паркиране или каквито и да е маневри, особено в натоварено време на претрупаните с автомобили улици.

Когато и това преминеше успешно, тръгваше градското кормуване с катаджията до тебе. Провал в един от трите етапа означаваше провал на целия изпит. Спомням си моите притеснения в деня на изпита, който реално продължи повече от 3-4 часа. На полигона имаше поне 7-8 фигури и задачи за изпълнение и катаджията ти посочваше произволно няколко от тях. След това – градско кормуване в произволно избран район. Вярно е, че часовете за кормуване не бяха малко, но все си мислех, че има нещо, което не знам, че някои улици просто не са ми познати. Моят изпитващ беше коректен човек, мълчеше, единствено ме насочваше по маршрута и като цяло излъчваше спокойствие. Спомням си и радостта, когато ми каза да паркирам и че съм взел изпита, пожела ми успех и безаварийно каране. Днес това са неща, които са сведени до пари под масата на тоя, на оня и после – защо ставали произшествия. Тогава ни учеха почтено, днес се чудят каква техника да наблъскат в колите и изпитите, за да спрат корупцията. А тя се вижда по крайпътните паметници.

Г. Николов, Retro.bg

Рекламирай изгодно във Vihrogon.bg

900 хиляди души посещават средно на месец Vihrogon.bg. Предлагаме много изгодно изскачащ рекламен банер на всяка отворена страница на Цена на ден 40 лева на 50 % ротация или 80 лева за 100 %. Рекламна публикация при нас струва 40 лева. Цените са без ДДС. За контакт vihrogon2018@gmail.com

външна реклама
loading...

Така си беше. И наистина се обучаваха шофьорите. Имаше полигон, извънградски и градско курмуване. Инструкторът до теб те учеше на всичко!

а бе то и сега го има това и полигон и листовки и инструкторите са далеч по любезни но когато аз карах курса имаше само 80/90 знака а сега са много повече а на практика се ползват 30 тина колите са далеч по вече и по мощни но не това са причините преди всичко го няма уважението към полицая независимо от кой отдел няма го и уважението между хората а на всичкото отгоре малко са тези които са изкарали курса честно и почтено и са направили произшествия много по многобройни са тези без книжки или които са ги купили това трябва да оправят и да измислят как да си събират глобите иначе какво се получава има хора и то доста с глоби за по 2/3/ до10 000 лв и не са платили нито лев колко нарушения трябва да имаш за да стигнеш такива суми

И аз от първо лице: Да, светът е нов, но старите изисквния за придобиване на документ за управление на МПС са це-ле-съ-об-раз-ни !!!

Познавам една жена, която в един миг загуби син, брат и съпруг… Неграмотен циганин с кола (каква кола – таралясник), ги блъска и убива! Има дело, на което циганина е „психично болен“ и… освободен от отговорност!?! Правосъдие, а? Никой не попита как
1.Неграмотния циганин има книжка?;
2. Психично болния циганин има книжка?;
3. Кой даде на циганина книжка?
Ако на мен се беше случило нещо такова, щях да си купя АК-47, да вляза в „махалата“ и – наред! Мъже, жени, деца… цигани. Бивши, настоящи и бъдещи престъпници. Само смъртта ги прави „добри“

Освен тези неща имаше и психически изпит. Него вземаш и се прощаваш с другите изпити и книшка разбира се.

Катострофират на богати българи + АМ Тракия повечето са българи загинали
няма ден без загинали по новините само това предават

9 коментара

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Новини
Гърция няма да тества всички шофьори на тирове

реклама Снимка pixabay След проведените разговори гръцката страна е уверила, че мярката за бързи тестове за коронавирус за всички шофьори на товарни камиони няма да се прилага на ГКПП „Кулата – Промахон“. За това е информирало българските власти Министерството на външните работи на Гърция. От днес тестване отново ще бъде …

Новини
88-годишен хванат да кара със 191 км/ч, бързал за ваксинация

реклама Снимка pixabay Френската пътна полиция засече 88-годишен мъж да кара със 191 км/ч при ограничение на скоростта 110 км/ч. Той остава без шофьорска книжка и автомобил. За това съобщи във фейсбук страницата си полицията на депертамента Ба Рен, Източна Франция. Камерата засякла превишената скорост близо до Страсург в 11,40 …

Новини
Лудогорец се сдоби с нов вратар

реклама Той трябва да пристигне днес в България. Лудогорец привлече вратаря Кристиян Кахлина от ХНК Горица. След продължителни преговори двата клуба стигнаха до споразумение. Новината беше обявена официално в сайта на първодивизионния хърватски тим. Кахлина ще играе в Лудогорец под наем до 31 май, след което българският шампион може да …