Пътищата у нас масово не минават независим одит за безопасност

Новини

news.bg

Повечето пътища у нас не са минавали през инспекция и одит за безопасност. Причината – липсата на задължаващ закон. Това става ясно от разследване на Нова телевизия във връзка с трагичната катастрофа на автобус край Своге, в която загинаха 19 души.

Инспекцията на пътя София-Своге показа редица нарушения – трудно видими знаци, опасни мантинели, опасни внезапни стеснения.

Екип на Нова телевизия заедно със сертифициран одитор по пътна безопасност е проверил шосето преди завоя, на който се случи катастрофата край Своге. Експертът е пожелал да остане анонимен, за да не се конфронтира с колегите си от инспекцията на пътя, назначена след катастрофата.

Той е установил, че разстоянието от земята до долната част на знака е по-малко от необходимото. Така поставени, тези знаци са изключително опасни, защото не могат да бъдат видени. Целият път до Своге е осеян с подобни ниски знаци. Други не отговарят на изискванията за размер на табела – по-малки са от указаните в наредбите.

По пътя има и опасни стеснения на платното при мостове без предварителни указания с табели. По думите на одитора, фирмата изпълнител на пътя отговаря за пътните маркировки и знаците.

Проблемите потвърждава и Румен Миланов – един от сертифицираните одитори по пътна безопасност, които след катастрофата заедно с инспектори от Агенция „Пътна инфраструктура“ проверяват ремонтираното шосе до Своге.

От „Трейс“ – фирмата строител на пътя, са отговорили, че били изградили всичко според зададения проект и комисия от над 20 души от различни държавни органи е приела отсечката.

Сертифицирани одитори по пътна безопасност обаче инспектират пътя едва сега – 2 години след приемането му от АПИ и след трагедията край Своге.

Всъщност почти всички пътища от републиканската мрежа не са минали независим одит за безопасност – нито при проектиране, нито при приемане в експлоатация. Разчита се само на строителнен надзор, ДНСК и инспекторите на пътната агенция, които обаче не са достатъчни по критериите за безопасност, твърдят хората от бранша.

Според одитора, пожелал анонимност, наредбите се пишат от работни групи с участието на тесен кръг експерти по безопасност, които обучават и представляват одиторите в браншова асоциация. Обучението става в катедра „Пътища“ при Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) с ръководител проф. Николай Михайлов, който е шеф на надзорния съвет на пътните строители от фирма „Трейс“. И се провежда от Румен Миланов.

„Проф. Михайлов няма нищо общо с одиторите. Това, че е от катедрата, какво ги прави зависими? Вторият въпрос – за зависими и незасивими. Значи, тоя процес е социален в целия свят – кой зависим, кой е независим. Значи, сигурно зависим е и американският президент и някои други“, коментира Миланов.

От „Трейс“ също отговарят, че специалността на Михайлов е различна и няма общо с одиторите. Браншовата асоциация, в която членуват обучените одитори, обаче е с председател, който също е шеф на строителен бизнес – Николай Иванов. Холдинги с негово участие изграждат мантинелите за голям брой пътища в страната.

loading...
Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Новини
Хороскоп за 29 май: Лъва има нужда от почивка, Скорпиони, бъдете икономични

lamqta.com Овен Добре запомнете всичко, което ще се случи днес. Някога ще дойде онзи ден, когато ще започнете да учите своето дете или внук за нещата от живота, и ще засегнете любовните отношения. Точно тогава ще са Ви нужни тези знания и опит, които ще извлечете от този, както Ви …

Новини
Работодателите настояват за запазване на сегашната данъчна система

Национално представителните работодателски организации – КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП – настояват за запазване на настоящата данъчна система в България. Според четирите организации, които обединяват позицията си в рамките на АОБР, сегашният модел е условие за стабилност не само на бизнес средата, но и на обществото и икономиката като цяло, …

Новини
3204 българи са заминали да работят в страни от ЕС

От началото на годината до края на април 3204 български граждани са декларирали, че заминават да работят в страните-членки на Европейския съюз, предаде репортер на БГНЕС. Скоро идва летният сезон и страните от ЕС ще се нуждаят от сезонни работници, които да прибират земеделската реколта. През последните 20 години много …