fbpx

Пътищата у нас масово не минават независим одит за безопасност

news.bg

Повечето пътища у нас не са минавали през инспекция и одит за безопасност. Причината – липсата на задължаващ закон. Това става ясно от разследване на Нова телевизия във връзка с трагичната катастрофа на автобус край Своге, в която загинаха 19 души.

Инспекцията на пътя София-Своге показа редица нарушения – трудно видими знаци, опасни мантинели, опасни внезапни стеснения.

Екип на Нова телевизия заедно със сертифициран одитор по пътна безопасност е проверил шосето преди завоя, на който се случи катастрофата край Своге. Експертът е пожелал да остане анонимен, за да не се конфронтира с колегите си от инспекцията на пътя, назначена след катастрофата.

Той е установил, че разстоянието от земята до долната част на знака е по-малко от необходимото. Така поставени, тези знаци са изключително опасни, защото не могат да бъдат видени. Целият път до Своге е осеян с подобни ниски знаци. Други не отговарят на изискванията за размер на табела – по-малки са от указаните в наредбите.

По пътя има и опасни стеснения на платното при мостове без предварителни указания с табели. По думите на одитора, фирмата изпълнител на пътя отговаря за пътните маркировки и знаците.

Проблемите потвърждава и Румен Миланов – един от сертифицираните одитори по пътна безопасност, които след катастрофата заедно с инспектори от Агенция „Пътна инфраструктура“ проверяват ремонтираното шосе до Своге.

От „Трейс“ – фирмата строител на пътя, са отговорили, че били изградили всичко според зададения проект и комисия от над 20 души от различни държавни органи е приела отсечката.

Сертифицирани одитори по пътна безопасност обаче инспектират пътя едва сега – 2 години след приемането му от АПИ и след трагедията край Своге.

Всъщност почти всички пътища от републиканската мрежа не са минали независим одит за безопасност – нито при проектиране, нито при приемане в експлоатация. Разчита се само на строителнен надзор, ДНСК и инспекторите на пътната агенция, които обаче не са достатъчни по критериите за безопасност, твърдят хората от бранша.

Според одитора, пожелал анонимност, наредбите се пишат от работни групи с участието на тесен кръг експерти по безопасност, които обучават и представляват одиторите в браншова асоциация. Обучението става в катедра „Пътища“ при Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) с ръководител проф. Николай Михайлов, който е шеф на надзорния съвет на пътните строители от фирма „Трейс“. И се провежда от Румен Миланов.

„Проф. Михайлов няма нищо общо с одиторите. Това, че е от катедрата, какво ги прави зависими? Вторият въпрос – за зависими и незасивими. Значи, тоя процес е социален в целия свят – кой зависим, кой е независим. Значи, сигурно зависим е и американският президент и някои други“, коментира Миланов.

От „Трейс“ също отговарят, че специалността на Михайлов е различна и няма общо с одиторите. Браншовата асоциация, в която членуват обучените одитори, обаче е с председател, който също е шеф на строителен бизнес – Николай Иванов. Холдинги с негово участие изграждат мантинелите за голям брой пътища в страната.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Блиц Новини
Ники Кънчев: Жена ми заплаши, че ще ме остави на улицата

Кадри: бТВ Водещият на „Стани богат“ Ники Кънчев започна по необичаен начин телевизионната игра тази вечер. Той определи себе си като мислител и разкри какво му е заръчала неговата половинка. „Жена ми днес ме изпрати с думите: Не се прибирай, ако не дадеш най-после тези 100 000 лева на някой …

USA news
Do not dye Easter eggs this color

Easter is coming – that means it’s time to think about dyeing eggs. Traditionally, the best colors are red, burgundy and orange. Church does not forbid painting one of the main symbols of Easter in other colors, but it is better to avoid using dark shades. What colors are eggs …

Блиц Новини
Симона между Никол и Митко в Хелс китчън

Кадри Нова ТВ Любовната история между Митко и Симона вълнува и останалите обитатели на общежитието на Хелс китчън. Дори шеф Ангелов подпитва на моменти как вървят нещата между тях. Но Никол е най-близката й приятелка и прави опити да я предпази от разочарование, което евентуално Симона ще изпита след края …

error: Content is protected !!