Пътищата у нас масово не минават независим одит за безопасност

Новини

news.bg

Повечето пътища у нас не са минавали през инспекция и одит за безопасност. Причината – липсата на задължаващ закон. Това става ясно от разследване на Нова телевизия във връзка с трагичната катастрофа на автобус край Своге, в която загинаха 19 души.

Инспекцията на пътя София-Своге показа редица нарушения – трудно видими знаци, опасни мантинели, опасни внезапни стеснения.

Екип на Нова телевизия заедно със сертифициран одитор по пътна безопасност е проверил шосето преди завоя, на който се случи катастрофата край Своге. Експертът е пожелал да остане анонимен, за да не се конфронтира с колегите си от инспекцията на пътя, назначена след катастрофата.

Той е установил, че разстоянието от земята до долната част на знака е по-малко от необходимото. Така поставени, тези знаци са изключително опасни, защото не могат да бъдат видени. Целият път до Своге е осеян с подобни ниски знаци. Други не отговарят на изискванията за размер на табела – по-малки са от указаните в наредбите.

По пътя има и опасни стеснения на платното при мостове без предварителни указания с табели. По думите на одитора, фирмата изпълнител на пътя отговаря за пътните маркировки и знаците.

Проблемите потвърждава и Румен Миланов – един от сертифицираните одитори по пътна безопасност, които след катастрофата заедно с инспектори от Агенция „Пътна инфраструктура“ проверяват ремонтираното шосе до Своге.

От „Трейс“ – фирмата строител на пътя, са отговорили, че били изградили всичко според зададения проект и комисия от над 20 души от различни държавни органи е приела отсечката.

Сертифицирани одитори по пътна безопасност обаче инспектират пътя едва сега – 2 години след приемането му от АПИ и след трагедията край Своге.

Всъщност почти всички пътища от републиканската мрежа не са минали независим одит за безопасност – нито при проектиране, нито при приемане в експлоатация. Разчита се само на строителнен надзор, ДНСК и инспекторите на пътната агенция, които обаче не са достатъчни по критериите за безопасност, твърдят хората от бранша.

Според одитора, пожелал анонимност, наредбите се пишат от работни групи с участието на тесен кръг експерти по безопасност, които обучават и представляват одиторите в браншова асоциация. Обучението става в катедра „Пътища“ при Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) с ръководител проф. Николай Михайлов, който е шеф на надзорния съвет на пътните строители от фирма „Трейс“. И се провежда от Румен Миланов.

„Проф. Михайлов няма нищо общо с одиторите. Това, че е от катедрата, какво ги прави зависими? Вторият въпрос – за зависими и незасивими. Значи, тоя процес е социален в целия свят – кой зависим, кой е независим. Значи, сигурно зависим е и американският президент и някои други“, коментира Миланов.

От „Трейс“ също отговарят, че специалността на Михайлов е различна и няма общо с одиторите. Браншовата асоциация, в която членуват обучените одитори, обаче е с председател, който също е шеф на строителен бизнес – Николай Иванов. Холдинги с негово участие изграждат мантинелите за голям брой пътища в страната.

loading...
Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Новини
Учени отгледаха домати на марсианска и лунна почва

Учени от Университета във Вагенинген в Холандия са засадили проби от моделната почва на Марс и Луната с различни култури и са успели да получат реколта. От това следва, че на Марс и Луната ще може да се отглежда не само храна, но и да се получават жизнеспособни семена. Това …

Новини
Директорът на „Deutsche Welle“: Случаят БНР показва какво става, когато политика и журналистика се смесят

„Чухме за скандала в БНР. Това е класически пример, че когато се смесят ролите на журналисти и политици, няма достатъчно добро разделение.“ Това коментира по време на лекция пред студенти генералният директор на „Deutsche Welle“ Петер Лимбург, предаде БГНЕС. „Оттам-нататък на кого му е хрумнала „прекрасната идея“ да уволнява дамата …

Новини
Папата с изказване във връзка със Световния ден на храната

Папата сравни контраста между 820-те милиона гладуващи хора в света с онези, които превръщат храната в „алея на личното унищожение“ чрез преяждане. Това Светият отец каза във връзка със Световния ден на храната, съобщи БГНЕС Папа Франциск отбеляза, че „изкривената връзка между храната и храненето“ е оставила почти 700 милиона …