fbpx

Преди нощта, в която чакаме изгрева: Истинската история на традицията Джулай морнинг, разказана от създателите ѝ

външна реклама

Традицията да се посреща изгрева на 1 юли на морския бряг, а и не само, е уникално българско явление, появило се във време, когато на рок музиката в Народна република България се гледаше като на „вредно западно влияние“, мъжете с дълги коси изглеждаха съмнително за органите на Народната милиция, а свободното събиране на група хора на публично място носеше поредица от рискове, включително и от арест. Историята на Джулая винаги е била подложена на интерпретации, просто защото никой не се е старал да помни подробностите и едва ли някой е подозирал, че едно приятелско събиране ще стане традиция, която всяка година се спазва от хиляди хора.
Чавдар Димов тръгва назад към историята на Джулай морнинг с амбицията да уточни веднъж завинаги фактите, разговаряйки с хората, които са положили началото на това уникално събитие, превърнало в символ на свободния дух. В статия за варненския вестник „Народно дело“ той разказва следното:

Посрещането на Джулая възниква за първи път във Варна през 1983 г. Тогава първото юлско утро е посрещнато на морския фар на вълнолома от една компания от над 20 млади момчета и момичета, вдъхновени от песента July Morning на британската хард рок група Uriah Heep. В следващите години броят на присъстващите постоянно се увеличава, като се присъединяват и хора от други градове. В първите няколко години Джулая се посреща на вълнолома, след това на Южния плаж, а след 1992 г. и на Рибарския плаж. Постепенно се разпространява и извън Варна, предимно по Черноморието.
Криса (Кристиян Христов), който е един от участниците в събирането, поставило началото на традицията, прави важни уточнения: „За да не стане някакво недоразумение, трябва да ти кажа, че идеята да посрещнем изгрева на 1 юли беше не на Вили – Пингвина (Виолин Станкович, китарист на група „Луцифер“), лека му пръст, а на Големия Пингвин – Стефан. Бяха още Стоян – Тяната, Сайгона, Виктор, Иван Терзиев, другите не помня точно, общо около 15-тина човека… И после отидохме на фара. Е, не си спомням кои са останали до изгрева на слънцето и кои са си тръгнали по-рано… В следващите няколко години се събирахме повече – 25-30 човека, пак на фара. Тогава нямаше нищо празнично. Носихме си ракия, бира. Просто си пийвахме и си говорихме си за музика, понякога имаше и китара – свирихме… Бяхме почитатели на старите рок и хард рок групи – Sweet, Slade, Status Quo, The Who, Deep Purple, Black Sabbath, Led Zeppelin, AC/DC. Е, разбира се и Uriah Heep. Бяхме привърженици и на идеята на хипи движението – „Правете любов, а не война“… Сега си мисля защо може да сме спрели да посрещаме Джулая на вълнолома. Свързано е с един нещастен инцидент. Две сестри бяха дошли и бяха влезли в морето и едното момиче се удави. След това милицията не разрешаваше събирането на групи хора там“.

Какво символизира Джулая? Трудно е да се каже еднозначно и категорично. Както се разбира от разказите на част от основоположниците, празникът възниква спонтанно и без първоначален замисъл. Първия път идеята е била просто да се посрещне първото юлско слънце под звуците на легендарното парче на Uriah Heep – July Morning. Като цяло това е празник на почитателите на рока и хард рока, на привържениците на хипи движението. Такива са и неговите основатели. И днес някои продължават да влагат в него смисъла за свободата на духа от хипи движението, други го възприемат като рок празник, а някои – просто като посрещане на първото юлско слънце, което символизира същинското настъпване на дългоочаквания на летен сезон. За хората на средна възраст – може би има и сантиментални спомени, а за по-младите – кой знае?
Но това, изглежда, не е най-важното. По-важно е, че вече над 3 десетилетия, на различни места, всяка година, Джулая създава много положителни емоции и преживявания на хиляди хора, вече и от различни поколения! Нека винаги да е така!

външна реклама

Чавдар Димов

Рекламирай изгодно във Vihrogon.bg

900 хиляди души посещават средно на месец Vihrogon.bg. Предлагаме много изгодно изскачащ рекламен банер на всяка отворена страница на Цена на ден 40 лева на 50 % ротация или 80 лева за 100 %. Рекламна публикация при нас струва 40 лева. Цените са без ДДС. За контакт vihrogon2018@gmail.com

външна реклама
loading...
Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Новини
Петя Дикова се завръща на екрана за специалното предаване „Принцът на кралицата“

външна реклама Снимка профил ФБ Петя ще напомни на зрителите за себе си, но не като се завърне в ефира на предаването „CoolT“, а като водещ на извънредно двучасово студио посветено на церемонията по изпращането на покойния принц Филип, тази събота от 16:00 часа.   Дъщерпята на Аня Пенчева от …

Новини
Ива Митева от „Има такъв народ“ е новият председател на парламента

външна реклама Кадър видео Нова ТВ Изборът за прдеседател на 45-тото Народното събрание бе между Ива Митева от „Има такъв народ“ и Цвета Караянчева от ГЕРБ. Митева получи 160 гласа „за“, против – 0; „въздържали се“: 75. Караянчева пък получи 75 гласа „за“. външна реклама Рекламирай изгодно във Vihrogon.bg 900 …

Новини
В Гърция: Отиваш на работа само след отрицателен тест за Ковид

външна реклама Снимка pixabay Все още са високи нивата на заразени в няколко области, което запазва и ограничителните мерки. В Гърция въведоха задължителен тест за коронавирус на работещите в основните сектори. Работодатели, които не тестват служителите, ще плащат високи глоби. външна реклама   Всички работещи в търговията, заведенията, транспорта, държавните …