Ако вълните падат на брега и са в пяна, значи има…

Новини

Бурно море и мъртво вълнение.

Сравнително нетипичната комбинация е валидна за почти цялото Черноморие в момента.

Август обаче е месецът на отпуските и плажовете са пълни с летовници. Какво трябва да знаем за мъртвото вълнение и какви рискове крие морето през август – разказва един от най-опитните спасители в Бургаско Васил Алексиев, пише Gramofona.com.

В момента той отговаря за сигурността на плажа в Крайморие и признава, че в последните два дни, когато морето е особено опасно, той и колегите му постоянно вадят от водата хора, надценили възможностите си.

В момента се наблюдава частично мъртво вълнение в комбинация с висока ветрова вълна. Много хора се подлъгват, защото си мислят, че  вълната е само ветрова и ще ги избута на вън, а това не е така, обяснява Васил Алексиев.

Има няколко неща, които могат да ни подскажат, че в момента морето е опасно, разказва опитният спасител:

– Ако навътре в морето има висока вълна, която на брега се снишава и цялата е в пяна, то това означава, че има мъртво вълнение.

– Когато сте във водата до коляно и усещате как краката ви потъват, то това също е сигурен знак, че има мъртво вълнение.

– Когато вървите в морето и усещате как се появяват едни малки ямички под краката ви, които ви карат да се люшкате, по-добре не влизайте навътре. Това е още един от признаците за мъртво вълнение.

В този случай човек трябва да застане косо по течението, за да може то само да ни избута към брега. Това е способ, който се използва в бързотечащи води. Тялото се завърта на 45 градуса и дори без допълнителни движения, течението само ни приближава към спасителния бряг.

По принцип мъртвото вълнение продължава 3 дни. През есента – септември и октомври, то може да е и по-продължително, от 6 до 9 дни.

„Почти винаги мъртвото вълнение идва след големи вълни. Реално мъртвата вълна е остатък от вълната, която е била преди това“, обясни Алексиев.

Горната, видима част е изчезнала. Морето е гладко като тава и е привидно тихо, но вълната е отдолу.

Обикновено след мъртвото вълнение идва още една опасност и това са дънните ями.

При тях най-големият риск всъщност е елементът на изненадата, пояснява Васил Алексиев. „В този момент най-важното е да не се губи самообладание. По принцип дънните ями не са много големи. Те са с диаметър от около 60 см., много рядко стигат до метър. Така че, ако се успокоите и загребете два-три пъти с ръце, просто ще се измъкнете“, обясни спасителят.

Във всяка една рискова ситуация, най-важното е да не губите самообладание. Ако има хора наблизо, викайте за помощ. А ако сте направили грешката да сте сами, просто се успокойте и опитайте да си припомните най-важните съвети в подобна ситуация.

И не забравяйте – морето винаги е опасно, но ако не надценяваме възможностите си и не подценяваме рисковете, то тогава ще можем да се наслаждаваме на спокойна и приятна почивка.

Няма коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Новини
За кило изнесени домати и чушки, внасяме по 8 от съседите

Вносните домати и пипер са осем пъти повече от количествата, които изнасяме, краставиците – три пъти, чесънът и корнишоните – 4 пъти, главестото зеле – почти 5 пъти, картофите – 10 пъти, дините – 3 пъти, сочат данни на земеделското министерство. Единствено при малините износът чувствително превишава вноса, пише Монитор. …

Новини
Край на свободното движение на хора при Брекзит без сделка

/КРОСС/ Правителството на британския премиер Борис Джонсън заяви, че иска да сложи незабавно край на свободното движение на хора в случай на Брекзит без сделка на 31 октомври – което показва втвърдяване на позицията в сравнение с предишния кабинет, отбелязва Франс прес. Бившият премиер Тереза Мей, която Джонсън замени на …

Новини
Гражданите вече ще могат сами да си избират запазените места във влаковете

Гражданите вече ще могат сами да си избират запазените места във влаковете. Това става след като БДЖ пусна нов модул на системата за продажба на билети. Услугата е достъпна на 75 гари и каси в страната, съобщава БНР. Чрез резервационната система клиентите сами могат да избират запазеното място във влака …